Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2020-11-18 >>>

 

Mobilny wymiar ubezpieczeń

 

Nawigacja

2020-11-19  

|<<

   

 >>|

2020-11-18  

<<<

>>>

 >>|

2020-11-17  

|<<

     

 

Data publikacji: 2020-11-18

Dz.U. nr: 5118

Dynamika rozwiązań mobilnych polskich ubezpieczycieli w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych

(Cuvva, Flock Cover, Google, Link4, Sollers)

Przekonanie zarządów do inwestycji w ułatwienia dla klienta jest równie trudne jak wiarygodne oszacowanie ich finansowego wpływu na korzyści dla ubezpieczyciela. Aplikacje mobilne nie są jeszcze powszechne w branży i dla niewielu konsumentów ubezpieczeń jest to kanał preferowany. Jednak aplikacje to coraz częściej standard w usługach i klient będzie zapewne stopniowo przenosił te oczekiwania na ubezpieczenia.

- Grzegorz Podleśny, Partner, Piotr Kondratowicz, Business Architect, Sollers Consulting

 

Przez 20 lat historii Sollers Consulting wiele się wydarzyło w cyfryzacji ubezpieczeń. Na jednej z branżowych konferencji, przedstawiciel Google wskazał smartfona jako największą współcześnie "technological disruption", gdyż blisko 24 godziny na dobę klient ma pod ręką telefon z szeregiem cyfrowych przetworników do wykorzystania. W wielu branżach smartfon i aplikacje mobilne to standard. Przyjrzyjmy się, gdzie na tym polu są ubezpieczyciele.

Podstawowe bariery

Pionierem sprzedaży ubezpieczeń przez telefon był Link4, chociaż wtedy technologia nie dawała wielu możliwości. Na ówczesnych telefonach nie dało się łatwo instalować, aktualizować ani używać software'u. Zmianę zainicjowały w roku 2008 sklepy z aplikacjami Apple Store i Android Market. Aplikacje mobilne umożliwiają lepsze doświadczenia dla klienta. Pomimo tego część ubezpieczycieli oferuje wsparcie przez strony internetowe dedykowane do urządzeń mobilnych, co ułatwia okazjonalne korzystanie - aplikacja wymaga instalowania.

Kolejna bariera, którą czas zniwelował, to internet mobilny, przez który aplikacje komunikują się z systemami ubezpieczyciela, bo przecież z telefonu korzystamy też poza domem, szczególnie w sytuacjach awaryjnych...

Niezbędna jest też właściwa architektura systemów, do efektywnej współpracy aplikacji na telefonie z jego systemem centralnym. Chodzi tu o webserwisy i logowanie jednokrotne, ale też usługi biznesowe przetwarzane w postaci scyfryzowanej i infrastrukturę do automatyzacji procesów, współgrającą z interakcjami użytkownika. Większość ubezpieczycieli ma już systemy centralne, ale obszar automatyzacji procesów to kolejny etap, którym się obecnie interesują.



Gdzie są korzyści

Pierwsza myśl wiedzie do klienta, bo to on z aplikacji korzysta. Przekonanie zarządów do inwestycji w ułatwienia dla klienta jest równie trudne jak wiarygodne oszacowanie ich finansowego wpływu na korzyści dla ubezpieczyciela. Takie aplikacje nie są jeszcze powszechne w branży i dla niewielu konsumentów ubezpieczeń jest to kanał preferowany. Jednak aplikacje to coraz częściej standard w usługach i klient będzie zapewne stopniowo przenosił te oczekiwania na ubezpieczenia.

Kilka zastosowań, obecnych na rynku, oprócz niższych kosztów dla ubezpieczyciela, polepsza doświadczenia klienta. Samoobsługa przy zgłoszeniu szkody - oszczędność czasu konsultanta. Zdalne oględziny - lepsze wykorzystanie czasu rzeczoznawców. Aplikacja mobilna do automatycznego wczytania danych samochodu z dowodu rejestracyjnego lub sczytanie danych z poprzedniej np. mieszkaniowej polisy klienta - zwiększenie produktywności agenta lub sprzedawcy w oddziale.

Kolejna grupa przykładów to nowe produkty ubezpieczeniowe umożliwione przez aplikacje, w tym te pozwalające na zakup krótkoterminowych ubezpieczeń wymaganych natychmiast lub na bieżąco zarządzać zakresem ubezpieczenia (Flock Cover - ubezpieczenie dronów, Cuvva - ubezpieczenie samochodu), czy też te zwiększające zaangażowanie klienta, np. pozwalające przełożyć jego zachowanie na zniżki lub promocje.

Gdzie jest apetyt ubezpieczycieli - od testowania możliwości do wdrożeń

Zbudowanie przewagi konkurencyjnej to nie jest kwestia wprowadzenia tylko samych aplikacji, ale zmiany procesów czy nawet modeli biznesowych. Wyróżniamy klika etapów rozwoju zastosowania aplikacji w działalności firmy. 1. Zrozumienie, że aplikacje zmienią sposób działania firm. 2. Testowanie możliwości. 3. Uznanie aplikacji za konieczny element i włączenie go do planowania i wdrożeń w skali firmy. 4. Doskonalenie zastosowań. Wydaje się, że polscy główni ubezpieczyciele są na 2 i 3 etapie w zależności od firmy. Jak wynika z naszej analizy aplikacji i stron mobilnych ubezpieczycieli dla klienta i agenta - prawie wszyscy najwięksi ubezpieczyciele komunikacyjni oferują takie wsparcie, ale bardzo zróżnicowane jest zarówno spektrum funkcji oferowanych przez aplikacje, jak i sama ich jakość.

Zbudowanie przewagi konkurencyjnej to nie jest kwestia wprowadzenia tylko samych aplikacji, ale zmiany procesów czy nawet modeli biznesowych.

Przyszłość w doskonaleniu

Doskonalić można konkretną aplikację mobilną, lecz o wiele bardziej obiecującym obszarem jest doskonalenie modeli biznesowych i narzędzi wspierających, których elementem jest ta właśnie aplikacja. Kanał mobilny umożliwia natychmiastowy kontakt z klientem i szybką wymianę pełnego zestawu informacji w obie strony, a to otwiera szerokie możliwości do automatyzacji procesów biznesowych. W działach R&D Sollers Consulting widzimy 2 główne obszary, w których podstawowe systemy do ubezpieczeń nie dają obecnie dostatecznego wsparcia. Jest to zarządzanie decyzjami biznesowymi oraz rozwiązania, udostępniające ubezpieczycielowi ustrukturyzowany model danych, jak rozpoznawanie uszkodzeń na bazie zdjęć czy dokumentacji np. notatek policyjnych i umiejętność ich odniesienia do warunków ubezpieczenia. Wręcz trudno sobie wyobrazić, jak będzie wyglądać obsługa ubezpieczenia w przyszłości. To może wydawać się jeszcze długa perspektywa, lecz kiedyś te bariery sprzed 10 lat wydawały się przecież też nie do pokonania.

Grzegorz Podleśny, Partner

Piotr Kondratowicz, Business Architect

Sollers Consulting


Partnerem artykułu jest Sollers Consulting.

 

Zobacz firmy: Cuvva, Flock Cover, Google, Link4, Sollers

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2020-11-18 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.