Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2019-12-20 >>>

 

Grupa PZU: KORPO ma RACJE

 

Nawigacja

2019-12-23  

|<<

   

 >>|

2019-12-20  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2019-12-19  

|<<

     

 

Data publikacji: 2019-12-20

Dz.U. nr: 4890

Prosta droga dla flot

(PZU)

Branża transportowa, w tym głównie jej floty, ciekawi ubezpieczycieli choćby ze względu na atrakcyjność przypisu składki. W ostatnim czasie w tej części rynku ubezpieczeniowego obserwujemy jednak niezrozumiałe ruchy. Ubezpieczyciele raptownie w rynek flotowy wchodzą, zbierają składkę, a po chwili z niego wychodzą. Powiedzmy to wprost: kilkaset tysięcy ciągników siodłowych, każdy po kilka tysięcy składki, jest w stanie uratować niejeden plan sprzedaży. Gdy ktoś szuka sposobu, jak wypełnić dziurę w swoim biznesie, to dość łatwo zrobi to właśnie na flotach korporacyjnych. Ale potem szybko się okazuje, że w kwestii rentowności to znacznie trudniejszy temat...

PZU do ubezpieczeń flotowych podchodzi inaczej. Stawiamy na długotrwałe relacje z klientami, które budujemy nie tylko dobrą ceną, ale przede wszystkim unikatową obsługą i dodatkowym serwisem - wspierając klienta w ograniczaniu szkód.

- Jakub Sajkowski, Janusz Zieliński, Pion Klienta Korporacyjnego PZU

 

Branża transportowa to niezwykle prężna gałąź polskiej gospodarski, która wciąż rośnie w siłę. Ostatnie lata pokazują, że bardzo dynamicznie się rozwija i wszyscy zastanawiają się, jak ten rozwój będzie wyglądał w latach kolejnych. Oczywiście to bardzo interesuje również ubezpieczycieli, zwłaszcza pod kątem oferty dla flot.

Rzeczywistość przewoźnika

Dziś Polska obsługuje ponad 1/5 międzynarodowych przewozów drogowych w Europie. W towarowych przewozach międzynarodowych wyprzedzamy o dwie długości Holandię i Niemcy: łącznie te dwa kraje obsługują mniej przewozów niż sama Polska. Ciekawe jest również porównanie rynku polskiego do amerykańskiego. Według dostępnych danych, w najbliższych latach w USA zabraknie 100 tys. kierowców. W Polsce - kilkukrotnie mniejszej - już dziś brakuje właśnie tylu.

Z jednej strony mamy więc nieprawdopodobny rozwój branży transportowej, ale z drugiej - również wiele wyzwań, które przed TSL stawia rzeczywistość. Mowa o zmianach w otoczeniu prawnym, w tym o wejściu w 2021 r. Pakietu Mobilności, który dotknie przewoźników. Ze względu na kwestie środowiskowe, Unia Europejska stawia na kolej, nie na transport drogowy. Do tego dochodzi spowolnienie gospodarcze, które bardzo szybko odbija się na transporcie. Gdy rozmawiamy z przewoźnikami, często słyszymy od nich, że czują dużą niepewność oraz rosnącą presję kosztową. Dlatego nad tym aspektem będziemy w najbliższym roku skupiać się szczególnie. Chcemy wspierać klientów w zarządzaniu ryzykiem - doradzać, jak ograniczać koszty szkód, ich częstotliwość, a w efekcie zmniejszać cenę ubezpieczenia. Dzięki takim działaniom, poziom obsługi dla firm flotowych to nasz wyróżnik na rynku.

Poziom obsługi dla firm flotowych to nasz wyróżnik na rynku.

Ochota ubezpieczycieli

Branża transportowa, w tym głównie jej floty, ciekawi ubezpieczycieli choćby ze względu na atrakcyjność przypisu. W ostatnim czasie w tej części rynku ubezpieczeniowego obserwujemy jednak niezrozumiałe ruchy. Ubezpieczyciele raptownie w rynek flotowy wchodzą, zbierają składkę, a po chwili z niego wychodzą. Powiedzmy to wprost: gdy ktoś szuka sposobu, jak wypełnić dziurę w swoim biznesie, to dość łatwo zrobi to właśnie na flotach korporacyjnych. Ale potem szybko się okazuje, że w kwestii rentowności to znacznie trudniejszy temat. Średnia szkoda zagraniczna waży ponad 2 razy więcej niż szkoda polska. W niektórych krajach nawet 3-4 razy więcej, bo często wartość szkody zagranicznej jest liczona w milionach euro. W dodatku szkody te spływają z opóźnieniem, co powoduje, że wielu graczy dziś chce swoje ubezpieczenia sprzedać, ale wynikiem technicznym zamierza martwić się dopiero w przyszłości. Niestety, ta krótkowzroczność nie buduje zaufania do branży ubezpieczeniowej. Wręcz ją podkopuje. Ubezpieczyciele, którzy bez przemyślenia wchodzą w sektor flotowy, najpierw oferują atrakcyjne stawki, po czym szybko albo wycofują się z biznesu i przestają przedstawiać swoim klientom oferty, albo też kilkukrotnie podwyższają stawki. Klienci są tym zachowaniem zdezorientowani, a w takiej sytuacji ciężko prowadzić biznes.

W tym całym szaleństwie PZU ma zupełnie inną metodę. Co roku wprowadzamy kolejne działania, aby zachować miano stabilnego i przewidywalnego partnera, który jest przy kliencie, gdy ten tego potrzebuje. Partnera, który buduje długoletnie relacje oraz pracuje z klientem nad obniżeniem kosztów jego szkód, co wprost przekłada się na koszt ubezpieczenia. Stawiamy na długotrwałe relacje z klientami, które budujemy nie tylko dobrą ceną, ale przede wszystkim unikatową obsługą - wspierając klienta w ograniczaniu szkód.

Razem ze specjalnym zespołem inżynierów aktywnie zarządzamy ryzykiem we flotach naszych klientów.

PZU dla flot korporacyjnych

Dla PZU segment flot firm transportowych jest bardzo ważny i wciąż taki będzie w nadchodzącym roku. Dziś floty firm transportowych generują prawie połowę naszej składki w segmencie korporacyjnym, dlatego tym bardziej dbamy o naszych partnerów biznesowych na tym rynku i chcemy się na nim stale umacniać.

Aby być bliżej naszych klientów, lepiej rozumieć ich specyfikę i efektywniej z nimi pracować, przeprowadziliśmy wewnętrzną zmianę w obszarze underwritingu dla flot. Zgrupowaliśmy branże o podobnych charakterystykach i przypisaliśmy je do poświęconych im zespołów underwriterów. Dzięki temu oddzielne zespoły pracowników specjalizują się w ocenie ryzyka u klientów z branży transportu międzynarodowego, firm farmaceutycznych, kurierskich, ochroniarskich, czy też sektora finansowego. Lepsze zrozumienie specyfiki klienta i jego problemów przekłada się na lepszą ocenę ryzyka i propozycje cenowe na kolejne lata. Specjalizacja w komunikacji działa w PZU od roku i to jedyne tego typu rozwiązanie na rynku. Wykorzystujemy skalę portfela naszych klientów i rozbudowane analizy, które jesteśmy w stanie na nim przeprowadzać.

Dzięki powołanym w tym roku dwóm programom prewencyjnym dla firm flotowych, jesteśmy w stanie współfinansować część rozwiązań dla klientów.

Zarządzanie ryzykiem i budżet na prewencję

Razem ze specjalnym zespołem inżynierów aktywnie zarządzamy ryzykiem we flotach naszych klientów. Do głównych zadań zespołu należy mitygacja ryzyka ubezpieczeniowego we flotach poprzez efektywne wpływanie na redukcję szkód, obniżenie ich średniej wartości oraz promowanie bezpiecznych zachowań na drodze.

Pracę z klientem zaczynamy od analizy historii jego szkód. Sprawdzamy, z czego wynikały i jak można im zapobiegać. Po takim audycie klient otrzymuje konkretne rekomendacje, z których wynika, jakie działania powinien podjąć, z jakich rozwiązań technologicznych korzystać, by szkodowość w jego firmie malała. Co ważne i co jest naszym wyróżnikiem, pomagamy również w fazie wdrażania zmian. Doradczo i finansowo, wykorzystując w tym celu fundusz prewencyjny PZU. Dzięki powołanym w tym roku dwóm programom prewencyjnym dla firm flotowych, jesteśmy w stanie współfinansować część rozwiązań dla klientów. Kolejną fazą naszej współpracy z klientem jest bieżący monitoring sytuacji w firmie po wdrożeniu rekomendacji. Z użyciem technologii śledzimy najnowsze pomysły, wykorzystujemy potencjał start-up'ów, korzystamy z symulatorów, a niedługo także z VR, by wspierać kierowców i uczyć ich dobrych zachowań na drodze. Zachowań, które poprawiają bezpieczeństwo, ale też wprost przekładają się na oszczędności dla naszych klientów. O nich, jak również o szczegółach naszych rozwiązań prewencyjnych, produktowych i inżynierskich dla klientów flotowych, opowiemy więcej na łamach Dziennika Ubezpieczeniowego na początku stycznia.

Mamy nadzieję, że w nadchodzącym roku nasi klienci flotowi razem z nami postawią szczególny nacisk na jakość, ekspercką wiedzę, długofalowe relacje i atrakcyjną, adekwatną cenę w ubezpieczeniach komunikacyjnych i majątkowych.

Jakub Sajkowski

Dyrektor Biura Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU

Janusz Zieliński

Dyrektor ds. Zarządzania Siecią Sprzedaży Korporacyjnej PZU


Partnerem cyklu jest PZU.

 

Zobacz firmy: PZU

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2019-12-20 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.