Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2019-01-08 >>>

 

#klimatryzyka

 

Nawigacja

2019-01-09  

|<<

   

 >>|

2019-01-08  

<<<

>>>

 >>|

2019-01-07  

|<<

     

 

Data publikacji: 2019-01-08

Dz.U. nr: 4651

Ubezpieczyciele wiedzą więcej

(PIU)

Nawet najlepiej skonstruowany system zarządzania ryzykiem nie sprawi, że szkody przestaną się zdarzać. Nie pomoże także całkowicie wyeliminować skutków ich wystąpienia. Każdy musi się z tym liczyć i każdy powinien mieć świadomość, że jego postępowanie i podejście do bezpieczeństwa ma wielki wpływ na to, jak będzie wyglądała przyszłość. Nie bez znaczenia jest współpraca z ubezpieczycielem i... słuchanie go.

- Karolina Zysk-Wieczorek

 

Wielu klientów niesłusznie odbiera ubezpieczyciela wyłącznie jako tego, który zbiera składkę. Część bardziej świadomych klientów uzna, że zakład ubezpieczeń to firma, która za określoną opłatą przyjmuje na siebie ryzyko, tzn. daje papier i gwarancję, że jeśli coś się stanie, to pomoże.

Pewnie, że pomoże. Tylko zapomnieliśmy powiedzieć klientom i utrwalić w nich myślenie, że ubezpieczyciel to również ekspert od prewencji. To specjalista, który dobrze wie, co robić, by szkód było mniej, a skutki tychże szkód były jak najmniejsze.

Jak być bezpiecznym?

Ubezpieczyciel jest partnerem. Warto go słuchać, bo to właśnie on - jak nikt inny - zna się na zarządzaniu ryzykiem, na minimalizowaniu skutków szkód, na prewencji. To ubezpieczyciel wie co należy zrobić, by być bezpiecznym. Powinien o tym wiedzieć każdy klient. I każdy rządzący.

Problem w tym, że klient indywidualny, ubezpieczający głównie samochód, usłyszy od ubezpieczyciela co najwyżej pytania o miejsce parkowania i stosowane w aucie zabezpieczenia. A składka - przy właściwych odpowiedziach - nie zmniejszy się za na tyle istotnie, by klient to zauważył. Trudno więc spojrzeć takiemu klientowi na ubezpieczyciela jako na krzewiciela prewencji.

Ale już przy ubezpieczaniu domu intencje stają się bardziej widoczne. Alarm, strzeżone osiedle, certyfikowane zamki i drzwi, rolety antywłamaniowe, systemy ostrzegające przed zadymieniem... To wszystko ma duże znaczenie dla ubezpieczyciela. I pewnie coraz częściej również dla tego naszego statystycznego, coraz zamożniejszego klienta. Zabezpieczenia antywłamaniowe czy przeciwpożarowe są tym, czym przed ubezpieczycielem warto się pochwalić - dla zniżki, choć w ten sposób pokazujemy również ubezpieczycielowi: tak, bezpieczeństwo jest dla mnie ważne i rozsądnie do niego podchodzę. To punkt porozumienia z ubezpieczycielem. To punkt, który potwierdza, że jednej i drugiej stronie umowy chodzi w zasadzie o to samo.

Pora utrwalić w klientach myślenie, że ubezpieczyciel to również ekspert od prewencji.

Istotne dla ubezpieczyciela będzie oczywiście także to, gdzie nieruchomość się znajduje. Trochę jak w przypadku numeru rejestracyjnego samochodu - i tu miejsce oznacza mniejsze lub większe ryzyko. Na przykład zalania domu, jeśli postawiono go na terenie zalewowym. Bo ubezpieczyciele doskonale znają się również na prewencji klimatycznej. Dlatego o ich kompetencjach powinni też pamiętać samorządowcy.

Kto ma rację?

Jak wielkie znaczenie ma współpraca ubezpieczycieli i samorządów w zakresie prewencji, doskonale pokazuje przygotowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń raport "Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie?". Weźmy dwie przykładowe gminy - załóżmy, że są bliźniacze, choć pierwsza jest bardziej świadoma, a druga kieruje się znaną zasadą "jakoś to będzie".

Ta pierwsza stawia na szerokie działania prewencyjne. Dysponuje planami zagospodarowania przestrzennego, nie zezwala na wznoszenie budynków na terenach zalewowych, a przy tym inwestuje w systemy wodne oraz infrastrukturę przeciwpowodziową. Druga gmina działa zupełnie odwrotnie: nikt nie przejmuje się gospodarką przestrzenną, domy stawiane są tam, gdzie się to opłaca (chwilowo...), a chaos infrastrukturalny dopełnia ograniczona retencja wodna. Gminy, przypomnijmy są bliźniacze. A czy skutki potencjalnej powodzi też będą bliźniacze?

Efektywna prewencja powinna być warunkiem koniecznym, by dane ryzyko było ubezpieczalne.

Oczywiście nie. Pierwsza gmina ma ograniczoną ekspozycję na ryzyko dzięki planowaniu i prewencji. Drugiej grozi katastrofa. Grożą też potencjalne problemy mieszkańców z ubezpieczeniem, bo efektywna prewencja powinna być warunkiem koniecznym, by dane ryzyko było ubezpieczalne. Warunkiem koniecznym powinno być zresztą także słuchanie ubezpieczyciela.

Warunkiem koniecznym powinno być także słuchanie ubezpieczyciela.

Komu na złość?

Prewencja jest nieodłącznie związana z ubezpieczeniami. Nawet jeśli klientowi wydaje się, że ubezpieczyciel stawia mu wymagania "z kosmosu", to warto się zastanowić, po co to robi. Czyż te wszystkie obostrzenia nie są dla jego dobra?

To trochę jak z tatą, który nie pozwala dziecku wejść do morza, gdy fale są zbyt wysokie. Albo jak z mamą, która denerwuje dziecko nakazem założenia czapki. Najpierw wydaje się to głupie, ale gdy dziecko dojrzeje, doskonale wie, że nie ma sensu odmrażać sobie uszu na złość matce.

Kluczem do dobrej prewencji jest mądre działanie - najlepiej na długo przed tym, nim dojdzie do szkody. Edukowanie klientów (w tym samorządów!), weryfikowanie stosowanych zabezpieczeń oraz eliminowanie nieprawidłowości w systemach zarządzania ryzykiem to również zadanie ubezpieczyciela. Jak mówił Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU, podczas prezentacji raportu "Klimat ryzyka":

"Ubezpieczenia są elementem zarządzania kryzysowego, ale nie mogą go zastępować. Najważniejsza jest prewencja, zbieranie danych i ich analiza."

I my w ubezpieczeniach doskonale to wiemy. Pora przypomnieć reszcie.

Karolina Zysk-Wieczorek

 

Linki:  

Zobacz także:

+ Ubezpieczenia w erze (nie)szczęśliwości

oraz:

Komentarz Bartosza Paczesnego


Partnerem cyklu jest Polska Izba Ubezpieczeń, a inspiracją raport "Klimat ryzyka. Jak prewencja i ubezpieczenia mogą ograniczyć wpływ katastrof naturalnych na otoczenie?"

 

Zobacz firmy: PIU

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2019-01-08 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.