Prof. UAM dr hab. Marcin Orlicki wraz z Insurance Meeting Point mają przyjemność zaprosić wszystkich dystrybutorów - ubezpieczycieli, pośredników i tych, którzy dotychczas nie podlegali ustawie o pośrednictwie, oraz doradców i prawników związanych z branżą ubezpieczeniową do Akademii Ustawy Dystrybucyjnej.
W cyklu 5 bardzo szczegółowych seminariów, gdzie każde poświęcone będzie dwóm wybranym tematom, prof. Marcin Orlicki omówi kompleksowo najważniejsze kwestie związane z ustawą. Spotkania odbywać się będą w każdy czwartek od 14 września do 12 października.
Część 1 - 14 września
Zakład ubezpieczeń jako dystrybutor ubezpieczeń
- Sytuacje, w których zakład ubezpieczeń jest traktowany jako dystrybutor ubezpieczeń.
- Kryteria uznawania, że pracownik zakładu ubezpieczeń wykonuje czynności dystrybucyjne.
- Zasady wykonywania czynności dystrybucyjnych przez zakład ubezpieczeń.
- Obowiązki informacyjne zakładu ubezpieczeń jako dystrybutora.
- Zasady wynagradzania pracowników wykonujących czynności dystrybucyjne.
- Informowanie o charakterze wynagrodzenia pracowników.
- Doradztwo świadczone przez zakład ubezpieczeń jako dystrybutora ubezpieczeń.
- Zmiany dotyczące przyjmowania i rozpatrywania reklamacji przez zakład ubezpieczeń.
- Zakład ubezpieczeń jako dystrybutor ubezpieczeń w przypadku zawierania umów ubezpieczenia przez Internet lub przez telefon.
Ustandaryzowany dokument według ustawy o dystrybucji ubezpieczeń - zasady tworzenia i znaczenie prawne
- Charakter prawny ustandaryzowanego dokumentu.
- Wymogi dotyczące treści ustandaryzowanego dokumentu.
- Wymogi dotyczące formy ustandaryzowanego dokumentu.
- Sposób doręczenia ustandaryzowanego dokumentu.
- Dostosowanie ustandaryzowanego dokumentu do cech klientów z grupy docelowej.
- Ustandaryzowany dokument dotyczący produktu i ustandaryzowany dokument dotyczący umowy.
- Ustandaryzowany dokument a ogólne warunki ubezpieczenia.
- Ustandaryzowany dokument w ubezpieczeniach obowiązkowych.
- Ustandaryzowany dokument w ubezpieczeniach pakietowych.
- Ustandaryzowany dokument w ubezpieczeniach grupowych.
- Sankcje za niedoręczenie ustandaryzowanego dokumentu.
- Sankcje za wadliwy sposób zredagowania ustandaryzowanego dokumentu.
Program i zgłoszenia:
Tylko część 1 - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Całość - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Część 2 - 21 września
Agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające
- Kryteria identyfikacji agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające.
- Warunki, które muszą być spełnione przez agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające.
- Pojęcie "podstawowej działalności przedsiębiorcy".
- Pojęcie "ubezpieczeń uzupełniających dostarczane towary lub świadczone usługi".
- Rozgraniczenie między agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające a przedsiębiorcą zwolnionym z obowiązku stosowania ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.
- Osoba wykonująca czynności agencyjne u agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające.
- Obowiązki informacyjne agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wobec klienta.
- Zakres obowiązku szkoleniowego.
- Multiagent oferujący ubezpieczenia uzupełniające.
- Obowiązkowe ubezpieczenie OC (gwarancja ubezpieczeniowa) multiagenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające.
- Obowiązki dotyczące reklamacji i skarg klientów.
- Nadzór zakładów ubezpieczeń nad agentami oferującymi ubezpieczenia uzupełniające.
- Nadzór KNF nad agentami oferującymi ubezpieczenia uzupełniające.
- Rejestrowanie agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające.
- Kwestie udziałów i bliskich powiązań uniemożliwiających skuteczne sprawowanie nadzoru.
Przedsiębiorca wykonujący dystrybucję zwolniony z obowiązku stosowania przepisów ustawy o dystrybucji
- Warunki zwolnienia z obowiązku stosowania przepisów ustawy o dystrybucji ubezpieczeń.
- Pojęcie "ubezpieczenia, które jest uzupełnieniem towaru lub usługi".
- Multi-przedsiębiorca wykonujący dystrybucję zwolniony z obowiązku stosowania ustawy.
- Przepisy ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, które są stosowane w odniesieniu do przedsiębiorcy zwolnionego ze obowiązku stosowania ustawy.
- Obowiązki informacyjne względem klienta.
- Obowiązki dotyczące możliwości składania reklamacji lub skargi przez klienta.
- Obowiązki dotyczące uczciwego, rzetelnego i profesjonalnego działania.
- Obowiązki dotyczące właściwego kształtowania zasad wynagrodzenia.
- Obowiązki dotyczące właściwego przekazywania treści reklamowych.
- Doradztwo świadczone przez przedsiębiorcę zwolnionego z obowiązku stosowania ustawy.
- Problem doręczania ustandaryzowanego dokumentu.
- Obowiązki dotyczące ubezpieczeń zawieranych w pakiecie.
- Ewidencjonowanie przedsiębiorców zwolnionych z obowiązku stosowania ustawy.
- Przechowywanie dokumentacji.
Program i zgłoszenia:
Tylko część 2 - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Całość - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Część 3 - 28 września
Zasady ustalania wynagrodzenia dystrybutorów ubezpieczeń i osób wykonujących czynności dystrybucyjne
- Definicja "wynagrodzenia" w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń.
- Ogólne wymogi prawne dotyczące zasad wynagradzania agentów ubezpieczeniowych.
- Wynagrodzenie agenta wyłącznego.
- Wynagrodzenie multiagenta.
- Wynagrodzenie agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające.
- Uzależnienie wysokości wynagrodzenia od ogólnych wyników sprzedaży, wyników sprzedaży określonego produktu ubezpieczeniowego.
- Inne niż prowizja sposoby wynagradzania agenta/multiagenta ubezpieczeniowego.
- Techniczne sposoby określania wynagrodzenia w umowie agencyjnej.
- Wynagrodzenie osoby wykonującej czynności agencyjne.
- Informowanie klienta o charakterze wynagrodzenia agenta ubezpieczeniowego.
- Określanie sposobu wynagradzania pracowników zakładu ubezpieczeń wykonujących czynności dystrybucyjne.
- Informowanie klienta o charakterze wynagrodzenia pracowników zakładu ubezpieczeń wykonujących czynności dystrybucyjne.
- Określanie wynagrodzenia brokera ubezpieczeniowego w przypadku zawarcia porozumienia kurtażowego i w jego braku.
- Wynagradzanie dystrybutora w przypadku ubezpieczeń na życie z elementem inwestycyjnym.
Multiagent ubezpieczeniowy według ustawy o dystrybucji ubezpieczeń
- Obowiązki dotyczące ustalenia, czy dany podmiot prowadzi działalność multiagencyjną.
- Zasady weryfikacji obowiązkowego ubezpieczenia OC lub gwarancji ubezpieczeniowej multiagenta.
- Zasady obowiązkowego ubezpieczenia OC (gwarancji ubezpieczeniowej) multiagenta.
- Kompetencje nadzorcze KNF w stosunku do multiagenta.
- Zasady wynagradzania multiagenta.
- Szczególne obowiązki informacyjne multiagenta wobec klientów.
- Szczególne zasady doradztwa świadczonego przez multiagenta dla klientów.
- Obowiązki szkoleniowe multiagenta ubezpieczeniowego (z uwzględnieniem kwestii zaliczania szkoleń odbytych u jednego z ubezpieczycieli na poczet szkoleń u innego ubezpieczyciela).
- Obowiązki multiagenta dotyczące reklamacji i skarg składanych przez klientów.
Program i zgłoszenia:
Tylko część 3 - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Całość - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Część 4 - 5 października
Dystrybucja ubezpieczeń obowiązkowych
- Ubezpieczenie obowiązkowe danego rodzaju jako "produkt ubezpieczeniowy".
- Grupa docelowa klientów w ubezpieczeniach obowiązkowych.
- Przynależność klienta do grupy docelowej a kwestia wcześniejszego wypełnienia przez niego obowiązku ubezpieczenia (w kontekście unikania podwójnego ubezpieczenia).
- Strategia dystrybucji ubezpieczenia obowiązkowego dostosowana do potrzeb grupy docelowej.
- Szczególne zasady wynagradzania dystrybutorów ( i osób wykonujących czynności dystrybucyjne) w ubezpieczeniach obowiązkowych (wobec szczególnych zasad oferowania produktów poszczególnych ubezpieczycieli).
- Doradzanie klientowi przez dystrybutora w odniesieniu do ubezpieczeń obowiązkowych.
- Obowiązek dystrybutora czy jego prawo sugerowania ubezpieczenia nadwyżkowego ponad ubezpieczenie obowiązkowe.
- Zakres niezbędnego szkolenia dystrybutora prowadzącego ubezpieczenia obowiązkowe.
- Obowiązki informacyjne dystrybutora dotyczące ubezpieczenia obowiązkowego.
- Ustandaryzowany dokument dotyczący ubezpieczenia obowiązkowego - zasady redagowania i doręczania.
- Reklamacje dotyczące dystrybutora ubezpieczenia obowiązkowego.
Dystrybucja ubezpieczeń grupowych
- Ubezpieczenie grupowe jako produkt ubezpieczeniowy.
- Ubezpieczający i ubezpieczony jako klienci dystrybutora ubezpieczeń grupowych.
- Grupa docelowa klientów w ubezpieczeniach grupowych (i uwzględnianie jej potrzeb).
- Obowiązki informacyjne dystrybutora w ubezpieczeniach grupowych.
- Obowiązki informacyjne ubezpieczającego w ubezpieczeniach grupowych.
- Zasady wynagradzania dystrybutorów (i osób wykonujących czynności dystrybucyjne) w ubezpieczeniach grupowych.
- Zasady wynagradzania ubezpieczającego w ubezpieczeniach grupowych.
- Ustandaryzowany dokument w ubezpieczeniach grupowych - zasady redagowania i doręczania.
- Reklamacje na działalność dystrybutora w ubezpieczeniach grupowych.
Program i zgłoszenia:
Tylko część 4 - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Całość - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Część 5 - 12 października
Obowiązki szkoleniowe dystrybutorów ubezpieczeń według ustawy o dystrybucji ubezpieczeń
- Egzamin "wstępny" dla agentów ubezpieczeniowych i osób wykonujących czynności agencyjne.
- Egzamin "wstępny" dla agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające i osób wykonujących czynności agencyjne u agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające.
- Zakres podmiotowy obowiązku szkoleniowego.
- Sposób konstruowania programu szkolenia w zależności od charakterystyki dystrybutora.
- Powstanie obowiązku szkoleniowego.
- Wymagany zakres merytoryczny szkolenia - kwestia uwzględnienia tematyki produktowej i tematyki ogólnoubezpieczeniowej.
- Szkolenia dla dystrybutorów ubezpieczeń life i non life.
- Kompetencje osób prowadzących szkolenia - ich wykazywanie i dokumentowanie.
- Szkolenie w formie e-learningu.
- Test zaliczeniowy - konstrukcja, typ pytań, skala trudności, sposób oceniania, dokumentowanie.
- Treść i forma dokumentu poświadczającego odbycie szkolenia.
- Kwestia zaliczania szkolenia odbytego u jednego ubezpieczyciela na poczet wymogów koniecznych dla wykonywania dystrybucji u innego ubezpieczyciela.
- Kwestia finansowania szkoleń - traktowanie szkoleń lub usług im towarzyszących jako korzyści finansowej na rzecz dystrybutora lub na rzecz osoby wykonującej czynności dystrybucji ubezpieczeń.
Nowe zasady składania i rozpatrywania reklamacji w świetle ustawy o dystrybucji ubezpieczeń
- Osoby prawne i jednostki organizacyjne pozbawione osobowości prawnej jako podmioty uprawnione do składania reklamacji.
- Przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji przez brokerów ubezpieczeniowych.
- Przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji przez multiagentów ubezpieczeniowych.
- Osoba poszukująca ochrony ubezpieczeniowej jako podmiot składający reklamację.
- Reklamacje a umowa gwarancji ubezpieczeniowej.
- Przyjmowanie reklamacji złożonej agentowi wyłącznemu.
- Rozróżnienie reklamacji dotyczących "ochrony ubezpieczeniowej" i dotyczącej innych kwestii niż ochrona ubezpieczeniowa.
- Kwestia koordynowania udzielania odpowiedzi na reklamację pomiędzy zakładem ubezpieczeń i multiagentem.
- Sankcje za wadliwą odpowiedź na reklamację.
- Sankcje za brak odpowiedzi na reklamację.
- Rozliczenia pomiędzy dystrybutorem a ubezpieczycielem związane z wadliwością odpowiedzi na reklamację lub brakiem odpowiedzi.
- Rozliczenia pomiędzy dystrybutorem a ubezpieczycielem związane z uwzględnieniem reklamacji.
- Reklamacja a skarga.
Program i zgłoszenia:
Tylko część 5 - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Całość - Akademia Ustawy Dystrybucyjnej
Artykuł: <<< 2017-09-11 >>>