Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2017-05-11 >>>

 

TUZ: good local standard

 

Nawigacja

2017-05-12  

|<<

   

 >>|

2017-05-11  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2017-05-10  

|<<

     

 

Data publikacji: 2017-05-11

Dz.U. nr: 4237

Kilka uwag o rynku

(TUZ)

TUZ bacznie przygląda się temu, co na rynku ubezpieczeniowym się dzieje. Nowoczesne technologie, zamieszanie wokół prowizji, koniec wojny cenowej w komunikacji i wybuch nowej w ubezpieczeniach majątkowych. To tylko niektóre z problemów, którymi żyje obecnie branża ubezpieczeniowa. - Piotr Zadrożny, prezes TUZ-u

 

Na rynku ubezpieczeniowym wiele się dzieje, rynek cały czas się zmienia i za tymi zmianami trzeba nadążać. TUZ przeszedł w ciągu ostatniego roku poważną transformację, by do standardu rynkowego się dopasować. Cały czas obserwujemy też, co w branży piszczy.

Ostrożnie z telematyką

Wiele w ubezpieczeniach mówi się o wykorzystywaniu telematyki przy taryfikacji składek. To nowe i ciekawe rozwiązanie, do którego jednak należałoby podchodzić ostrożnie. Żeby móc zastosować telematykę i czerpać z tego korzyści, należy być dobrze przygotowanym pod każdym względem: sprzętowo, od strony backoffice'owej, administracyjnej, obsługowej, mieć sprawny system i oczywiście środki na innowacyjność. Ciężko orzekać o pewnym sukcesie telematyki na polskim rynku. Sam trzymam kciuki, żeby się udało, bo widzę w tym rozwiązaniu przyszłość. Oparcie ceny na telematyce na pewno jest właściwe i wielu klientów może być zainteresowanych przekazywaniem ubezpieczycielowi informacji o sobie jako kierowcy w zamian za niższą składkę. Trudno jednak powiedzieć, czy taki sposób taryfikacji sprawdzi się i rozwinie na tyle, by była to oferta standardowa i dla wszystkich. Tu akurat mam wątpliwości.

Awantura o prowizje

Awantura wokół prowizji dla pośredników jest odbiciem prokonsumenckiego podejścia, które coraz szerzej dotyka rynek ubezpieczeń. Czy można sobie wyobrazić ubezpieczeniowy świat bez prowizji dla pośrednika? Nie bardzo. Nie chcemy jako rynek stać się drugą Finlandią. Tam, w wyniku wprowadzenia zakazu otrzymywania prowizji przez brokerów, doszło do zmian, w wyniku których rynek ubezpieczeniowy i rynek pośrednictwa znacznie osłabły. Zakaz prowizji nie jest więc tak naprawdę żadnym prokonsumenckim rozwiązaniem i nie należy do takiego rozwiązania dopuścić.

Czy można sobie wyobrazić ubezpieczeniowy świat bez prowizji dla pośrednika? Nie bardzo.

Z kolei pełne ujawnienie prowizji ma swoje plusy i minusy. Można podnosić argumenty stawiane od zawsze: o równości podmiotów gospodarczych. Nie wszystkie podmioty w innych branżach ujawniają prowizję, dlaczego akurat ubezpieczenia miałyby? Jest też inny problem: należałoby zdefiniować, co to w ogóle jest "wynagrodzenie". Bo czasem są to przecież przyszłe benefity, które na moment sprzedaży nie są jeszcze znane. Zakładam, że jeśli wprowadzony zostałby nakaz ujawniania wysokości wynagrodzenia przez pośrednika, to - szczególnie w ubezpieczeniach majątkowych - prowizje mogłyby ulec wyrównaniu. Wyrównane prowizje oznaczają wyrównaną ofertę - klient nie będzie widział dużej różnicy pod względem kosztów prowizyjnych między produktem A i B. Z takiej perspektywy argumentowanie, że ujawnianie wysokości prowizji zwiększy transparentność produktu, nie ma racji bytu. Uważam, że ceny należałoby uregulować, natomiast nie jestem przekonany, że akurat ujawnianie prowizji jest tu metodą.

Wojna może mieć dwa oblicza: cenowe lub prowizyjne, a oba są dla ubezpieczeń szkodliwe.

Pozorna stabilizacja?

Wojna cenowa w komunikacji się uspokoiła, ceny wzrosły, nastąpiła pewna stabilizacja, a przynajmniej mocne przyhamowanie trendu zwyżkowego cen OC ppm. Ale wojna wybucha z kolei w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych. To widać - do wojny zaczynają przystępować wszyscy, a to przecież zagrożenie dla rentowności produktów w długim okresie. Wojna może mieć dwa oblicza: cenowe lub prowizyjne, a oba są dla ubezpieczeń szkodliwe. W komunikacji natomiast daje się zauważyć działania nowych graczy, którzy próbują pozyskać klienta, konkurując ceną... Oby tylko po chwili spokoju, walka ceną nie rozgorzała na nowo.

Piotr Zadrożny

Prezes TUZ-u


Partnerem cyklu jest TUZ.



Archiwum:

TUZ: good local standard

 

Zobacz firmy: TUZ

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2017-05-11 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.