Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2014-01-27 >>>

 

Spojrzenie na rynek

 

Nawigacja

2014-01-28  

|<<

   

 >>|

2014-01-27  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2014-01-24  

|<<

     

 

Data publikacji: 2014-01-27

Dz.U. nr: 3416

Impas na rynku. Wyniki życiówki po III kwartale 2013 r.

(EIB, Europa, ING, KNF, Milliman, Nordea, Open Life, PIU, PZU, SKOK Ubezpieczenia, UOKiK)

W sektorze życiowym ubezpieczyciele walczą o utrzymanie wyników. Podźwignięcie rynku z powtarzających się co kwartał spadków nie jest łatwym zadaniem. - Kinga Wiśniewska

 

Ubezpieczyciele życiowi po III kwartałach 2013 r. zanotowali spadek przypisu, jak i zysku technicznego. Składka spadła do 23,23 mld zł, o 14,5% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Zysk techniczny również był niższy o ponad 14% i wyniósł ok. 2,3 mld zł (zobacz: pełne wyniki). Jak zauważa Beata Baluta, dyrektor Departamentu Nadzoru Ubezpieczeniowego Komisji Nadzoru Finansowego, związane jest to głównie ze znacznym pogorszeniem wyniku z działalności lokacyjnej.

Polisolokaty są przyczyną spadku składki po III kwartałach 2013 r.

Istotne straty

Analizując wyniki rynku ubezpieczeń na życie po III kwartale 2013 roku wyraźnie widać pewne przetasowania w czołówce. Pod względem wielkości przypisu pierwsze miejsca zajmują kolejno PZU (ze składką 6,81 mld zł i dynamiką 94%), Open Life (ze składką 1,75 mld zł i dynamiką 69%) oraz ING (ze składką 1,54 mld zł i dynamiką 111%). W porównaniu do I półrocza 2013 r. Open Life oraz ING awansowały o jedno miejsce, natomiast Europa spadła z 2. na 5. pozycję, ze składką równą 1,39 mld zł.

Marcin Krzykowski, partner w Milliman, zwraca uwagę na niepokojący fakt, że o ile składka regularna PZU w III kwartale jest niemalże równa składce z II kwartału, to kolejni ubezpieczyciele z pierwszej dziesiątki największych firm (mierzonych składką regularną) stracili łącznie ponad 40 mln zł składki przypisanej (około 2,5%), co jest stratą bardzo istotną. "Liderami wzrostów składki regularnej były Open Life i Europa, a kolejny dobry kwartał odnotowało także ING (co w przypadku tej firmy widać także po innych wskaźnikach, np. wzroście składki dla ubezpieczeń z UFK)" - podkreśla Marcin Krzykowski.

Winne polisolokaty

"Na rynek ubezpieczeń na życie od dość dawna największy wpływ mają polisolokaty. One są też przyczyną spadku składki po III kwartałach 2013 r." - mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. "Są to produkty niskomarżowe, dlatego rentowność ubezpieczycieli była co prawda niższa o 10% od zeszłorocznej, ale przyczyną tego były przede wszystkim niższe przychody z lokat" - wyjaśnia.

Wycofanie się większości ubezpieczycieli z oferowania polisolokat, zdaniem Macieja Bergera, członka zarządu i dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w Nordei, jest w zasadzie jedyną przyczyną znacznego spadku sprzedaży produktów ze składką jednorazową.

Najszybciej w dziale I w okresie trzech kwartałów 2013 r. rozwijała się grupa 3. - ubezpieczeń na życie związanych z UFK. Ze składką równą 9,44 mld zł, stanowiły 40,7% łącznej składki przypisanej brutto z ubezpieczeń bezpośrednich zakładów działu I. W samym III kwartale 2013 r. składka z ubezpieczeń grupy 3. była wyższa od składki pozyskanej w grupie 1. Ostatnio taką prawidłowość zanotowano 6 lat temu.

Zmiany będą szły w kierunku zwiększenia transparentności konstrukcji produktów i procesów sprzedażowych.

Nowe wymagania

Spadek sprzedaży w produktach regularnych to efekt m.in. nasycenia rynku tego typu ubezpieczeniami oraz zmian w otoczeniu regulacyjnym. "Zachodzące zmiany w konstrukcji i zasadach sprzedaży produktów regularnych z UFK są efektem dostosowywania działalności ubezpieczycieli oraz pośredników do pojawiających się nowych wymagań ze strony regulatorów rynku (UOKiK, KNF) oraz rosnących oczekiwań klientów" - podkreśla Maciej Berger.

W opinii Łukasza Zonia, dyrektora Biura Prawnego w EIB, zamieszanie wokół produktów, w których występuje element inwestycyjny jest ważną sprawą. "Może być tak, że klienci czekają na dalszy rozwój wypadków. Poza tym wydaje się, że coraz więcej wiedzą na ten temat i potrafią podjąć coraz bardziej świadome decyzje w zakresie zakupu konkretnych produktów" - zauważa.

Maciej Berger zwraca uwagę, że tę część rynku czekają kolejne istotne przeobrażenia, które będą szły w kierunku zwiększenia transparentności konstrukcji produktów i procesów sprzedażowych (czego elementem jest m.in. wprowadzenie Karty Produktu) oraz zmiany parametrów produktów pod kątem obniżenia ponoszonych przez klientów opłat. Powinno się to przełożyć na wzrost zainteresowania klientów ubezpieczeniami z UFK ze składką regularną.

Zmieniają się proporcje pomiędzy sprzedażą w formie ubezpieczeń grupowych a sprzedażą ubezpieczeń indywidulanych.

Zmiana proporcji

W segmencie życiowym, obok wyraźnej tendencji spadku sprzedaży produktów inwestycyjnych, na uwagę zasługuje zwiększenie sprzedaży produktów ochronnych w kanale bancassurance. Beata Baluta sądzi, że w kolejnych kwartałach można oczekiwać, iż wprowadzenie rekomendacji bancassurance, jak i planowane wprowadzenie opodatkowania polisolokat może mieć wpływ na kształt portfela ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym oraz sprzedawanych poprzez kanał bancassurance. "W 2014 r. w kontekście ogłoszonej Rekomendacji U możemy spodziewać się spadku sprzedaży w kolejnych latach ze względu na duży udział banków w sprzedaży produktów życiowych" - podkreśla Patrycja Duszeńko-Majchrowska, dyrektor Pionu Ubezpieczeń na Życie i Inwestycyjnych w Europie Życie.

Kolejnym trendem na rynku ubezpieczeń na życie jest zmiana formy sprzedaży produktów. "Zmieniają się proporcje pomiędzy sprzedażą w formie ubezpieczeń grupowych a sprzedażą ubezpieczeń indywidulanych - z wyraźną korzyścią na rzecz tych ostatnich" - mówi Maciej Berger.

O ile na koniec III kwartału 2012 r. 2/3 nowej składki rocznej pochodziło z produktów w formie ubezpieczeń grupowych, to w analogicznym okresie 2013 r. było jej niewiele ponad 1/2. "Zjawisko to będzie się pogłębiać, szczególnie jeśli w życie wejdzie rekomendacja U" - zapowiada Maciej Berger.

Rezultaty gorsze od oczekiwań

"III kwartał 2013 był kolejnym kwartałem impasu na rynku ubezpieczeń życiowych" - kwituje Marcin Krzykowski. Po III kwartałach rok 2013 okazał się dla ubezpieczycieli życiowych trudnym rokiem. "To kolejny rok zmagań o utrzymanie wyników. Niestety rezultat nie odpowiada oczekiwaniom, stąd stoimy przed szeregiem wyzwań i pytań związanych z rolą i efektywnością struktur sprzedaży własnej, zamożności portfeli Polaków oraz wciąż niskiej świadomości ubezpieczeniowej społeczeństwa" - podkreśla Maciej Dylewski, dyrektor Sprzedaży Zewnętrznej SKOK Ubezpieczenia.

Kinga Wiśniewska

 

Linki:  

Zobacz także:

Wyniki życiówki po III kwartale 2013 r.; pełne tabele

Cenowy rollercoaster. Wyniki majątku po III kwartale 2013 r.

Bomba z opóźnionym zapłonem. Wyniki komunikacji po III kwartale 2013 r.

 

Zobacz firmy: EIB, Europa, ING, KNF, Milliman, Nordea, Open Life, PIU, PZU, SKOK Ubezpieczenia, UOKiK

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2014-01-27 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.