Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2013-03-12 >>>

 

Z perspektywy UE

 

Nawigacja

2013-03-13  

|<<

   

 >>|

2013-03-12  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2013-03-11  

|<<

     

 

Data publikacji: 2013-03-12

Dz.U. nr: 3200

Solvency 1,5

(EIOPA, KE)

Niektórzy są zdania, że tzw. Solvency 1,5 pozwoli na uratowanie twarzy Europy, unikając jednocześnie wprowadzenia najbardziej problematycznych zagadnień i rozwiązań według niektórych zmniejszających konkurencyjność europejskich ubezpieczycieli, przynajmniej w okresie kryzysu finansowego. - Marcin Kawiński

 

Prezydencja irlandzka mając inne priorytety (głównie unia bankowa) nie przyczyni się z pewnością do przyspieszenia prac nad sposobem prezentacji długoterminowych inwestycji zakładów ubezpieczeń z punktu widzenia wymogów kapitałowych (Omnibus II). Obecnie zresztą można zaobserwować wyczekiwanie na badanie EIOPA dotyczące wpływu różnych rozwiązań z tym związanych, którego wyniki poznamy najpewniej pod koniec wiosny. Obecnie rynek ubezpieczeniowy w przyspieszonym tempie przyzwyczaja się mentalnie do koncepcji tzw. Solvency 1,5. Oczekuje się, że w marcu EIOPA opublikuje wspomniane już wcześniej zalecenia (zobacz: Zalecenia EIOPA w okresie przejściowym Solvency II). Nadzory krajowe będą miały dwa miesiące na opowiedzenie się czy będą je stosowały, a jeżeli nie to dlaczego (zasada comply or explain). Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie nowe zalecenia będą obowiązywać od stycznia 2014 r.

Okazało się, że Solvency jest "bliziuteńko, jak przez sień".

Bliżej niż się spodziewano

Okazało się, że Solvency jest "bliziuteńko, jak przez sień", bliżej niż się wielu zdawało. Część rynku ubezpieczeniowego, poniekąd zaskoczona tak rychłą perspektywą obowiązywania części regulacji przewidzianych w Solvency II, zaczyna się głośno zastanawiać, czy aby zalecenia EIOPA nie naruszają zasad tworzenia prawa. Kwestionuje się zakres regulacji jaki mają obejmować zalecenia EIOPA. Wydaje się jednak, że kwestie te zostały już w sposób zadawalający rozstrzygnięte przez Komisję Europejską i nie będzie chętnych do formalnego protestu. Tym bardziej, że najważniejsze rynki ubezpieczeniowe wręcz domagają się częściowego chociażby wprowadzenia Solvency II. Aczkolwiek jak przychodzi do szczegółów to pojawiają obiekcje, przynajmniej u niektórych. Wydaje się, że szczególny opór stanowią zagadnienia związane z ORSA (Own Risk and Solvency Assessment),chociaż tutaj przestrzeń do negocjacji jest niewielka. Bez ORSA bowiem nie ma większego sensu w ogóle zaczynać prac nad wprowadzeniem jakichkolwiek przejściowych w zamyśle zaleceń. Równie dotkliwe jak ORSA może się okazać raportowanie zawarte w filarze III.

Równie dotkliwe jak ORSA może się okazać raportowanie zawarte w filarze III.

Dualizm regulacyjny

W tym obszarze wiele będzie zależeć od nadzorów lokalnych, na ile wyjdą poza oczekiwania EIOPA, zwłaszcza w zakresie raportowania dla nadzorów właśnie. Pewnym problemem może się okazać również dualizm regulacyjny. Sprawozdawczość Solvency I różni się istotnie zakresem od Solvency II, dlatego częściowo przynajmniej zakłady ubezpieczeń będą zmuszone do tworzenia podwójnej sprawozdawczości. Należy jednak pamiętać, że tak jak w dyrektywie, tak samo w zaleceniach powinna obowiązywać zasada proporcji. Oczywiście w początkowym okresie oznaczać to będzie zwiększenie kosztów raportowania, które to koszty i tak należałoby ponieść, tylko że później. Oczywiście w poszczególnych krajach taka sytuacja może się również stać okazją do rewizji sprawozdawczości zakładów ubezpieczeń w ogóle.

Jednak najważniejszą korzyścią stopniowego wprowadzania Solvency II może być uniknięcie paraliżu wywołanego jednoczesnym wprowadzeniem tak daleko idących zmian w funkcjonowaniu zakładów ubezpieczeń i nadzoru. Zalecenia EIOPA umożliwią przećwiczenie przez zakłady ubezpieczeń i nadzorców niektórych mechanizmów przed pełnym wdrożeniem Solvency II.

Zalecenia EIOPA umożliwią przećwiczenie przez zakłady ubezpieczeń i nadzorców niektórych mechanizmów przed pełnym wdrożeniem Solvency II.

Uratować twarz Europy

W tym momencie realny, choć mało prawdopodobny, staje się wariant w którym projekt Solvency II zakończony zostanie w połowie drogi. Niektórzy są zdania, że tzw. Solvency 1,5 pozwoli na uratowanie twarzy Europy, unikając jednocześnie wprowadzenia najbardziej problematycznych zagadnień i rozwiązań według niektórych zmniejszających konkurencyjność europejskich ubezpieczycieli, przynajmniej w okresie kryzysu finansowego. Należą do nich z pewnością wycena aktywów według wartości rynkowej oraz pośrednio rola wymogów kapitałowych w zapewnieniu bezpieczeństwa rynku ubezpieczeniowego. Wydaje się, że o pryncypiach Solvency II będzie nam dane jeszcze podyskutować.

Marcin Kawiński, adiunkt w Katedrze Ubezpieczenia Społecznego SGH

członek Insurance and Reinsurance Stakeholder Group (EIOPA)

członek Financial Services User Group (EC)

 

Archiwum: Z perspektywy UE

 

Zobacz firmy: EIOPA, KE

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2013-03-12 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.