Polska Izba Ubezpieczeń opublikowała kolejną edycję raportu dotyczącego polskiego rynku bancassurance, tym razem po III kwartale 2012 roku (zobacz: raport).
W IV kwartale br. sprzedaż krótkoterminowych produktów lokacyjnych może wzrosnąć. |
|
|
Bancassurance na rynku życiowym
Raportem zostały objęte dwadzieścia cztery zakłady ubezpieczeniowe, których udział w rynku ubezpieczeń na życie ogółem (mierzony składką przypisaną brutto) wyniósł po III kwartale 2012 roku 98,9%.
Po III kwartale 2012 udział bancassurance w sprzedaży ubezpieczeń na życie spadł z ponad 59% do nieco ponad 54%. Małgorzata Knut, przewodnicząca Zespołu ds. Bancassurance PIU, mówi, że są to jednak raczej śródroczne wahania, a nie trwała tendencja. Wahania takie są typowe, jeśli rynek zdominowany jest przez krótkoterminowe produkty o charakterze lokacyjnym. "W IV kwartale tego roku sprzedaż krótkoterminowych produktów lokacyjnych może wzrosnąć. Ostatnie obniżki stóp procentowych wpływają istotnie na dynamikę wzrostu depozytów. W związku z tym partnerzy bankowi poszukują alternatywnych rozwiązań mających na celu zahamowanie odpływu aktywów. Polisolokata jest jednym z preferowanych produktów dających możliwość uzyskania korzystniejszych warunków dla klienta" - tłumaczy Małgorzata Knut.
Wysokość składki przypisanej brutto pozyskanej w kanale bancassurance wyniosła na dzień 30 września 2012 r. 14,7 mld zł, i stanowiła 54,8% składki
ogółem zakładów ubezpieczeń na życie uczestniczących w badaniu. To nieco więcej w porównaniu do wyniku za analogiczny okres roku 2011, który był równy 12,7 mld zł (52,2% składki ogółem).
Po III kwartale 2012 r. największy udział w składce pozyskanej w kanale bancassurance miały produkty inwestycyjne (87,2%), znacznie mniejszy produkty powiązane z produktem bankowym (12,2%) oraz niepowiązane z produktem bankowym (0,6%).
Jeśli chodzi o liczbę ubezpieczeń pozyskanych w kanale bancassurance po III kwartale 2012 r. produkty powiązane z produktem bankowym stanowiły 88,5% całkowitej liczby tych ubezpieczeń, produkty inwestycyjne 7,2%, natomiast niepowiązane z produktem bankowym 4,3%.
Na koniec roku segment bancassurance powinien przekroczyć wartość 20-21 mld zł składki. |
|
|
Rynek majątkowy i osobowy
Raport PIU objął siedemnaście zakładów ubezpieczeń o łącznym udziale w rynku majątkowym i osobowym na poziomie ponad 76%.
Wysokość składki przypisanej brutto pozyskanej w kanale bancassurance wyniosła 1,03 mld zł, w porównaniu do 1,23 mld zł rok do roku, i stanowi na tle składki ogółem ubezpieczycieli 7%.
Liczba ubezpieczeń pozyskanych w kanale bancassurance przez zakłady ubezpieczeń majątkowych i osobowych objęte raportem wyniosła na koniec III kwartału 2012 r. ok. 19,6 mln. W poprzednim kwartale br. było to dla porównania ok. 20,4 mln zł.
Według danych zebranych przez PIU, największy udział w składce bancassurance działu II miały produkty z grup 14-16 (kredyt, gwarancja, różne ryzyka finansowe). Wyniósł on 41,8%.
Po III kwartale 2012 r. ubezpieczenia grup 8-9 (szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych) miały 21,8% udziału w składce, grup 1-2 (wypadku i choroby) - 20,9%.
Małgorzata Knut, szacuje, że łącznie na koniec roku segment bancassurance powinien przekroczyć wartość 20-21 mld zł składki. (KW)
Za:
PIU
Zobacz firmy: PIU
Artykuł: <<< 2012-12-21 >>>