Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2012-10-18 >>>

 

Komentarze

 

Nawigacja

2012-10-19  

|<<

   

 >>|

2012-10-18  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2012-10-17  

|<<

     

 

Data publikacji: 2012-10-18

Dz.U. nr: 3104

Komentarz do: Nie przegraliśmy z Anglią

Absolutnie się zgadzam, że katalog tych różnych roszczeń, o których pisze w felietonie Redaktor Marcin Broda jest w pełni zasadny. Nawet poszedłbym dalej i przy formułowaniu roszczeń zastanawiałbym się dodatkowo nad zadośćuczynieniem za zmarnowany wyjazd na mecz, bowiem w tym kierunku idzie obecnie prokonsumenckie orzecznictwo również naszych sądów - co prawda póki co wobec organizatorów turystyki, ale można by się zastanawiać i poszukać analogii z organizatorem takiej imprezy jak mecz, koncert, widowisko etc.

Te aktualne tendencje orzecznicze zapoczątkował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w odpowiedzi na pytanie prejudycjalne zadane przez Sąd Okręgowy w Linzu (Austria): "Czy art. 5 dyrektywy 90/314 powinien być wykładany w ten sposób, że pojęciem szkody należy obejmować także uszczerbek niemajątkowy w postaci utraty przyjemności z wypoczynku (the loss of enjoyment of the holiday)?", podkreślił, że art. 5 dyrektywy 90/314, co do zasady przyznaje konsumentowi prawo do odszkodowania za uszczerbek niemajątkowy poniesiony na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez organizatora imprezy turystycznej". Trybunał Sprawiedliwości UE, co niezwykle istotne, podkreślił również, że podstawowym bodźcem pobudzającym konsumenta do korzystania z imprezy turystycznej jest osiągnięcie korzyści niematerialnej (przyjemności wypoczynku, spokoju, relaksu, poczucia komfortu itp.); nieuzyskanie jej na skutek zaniedbań organizatora, a wiec utrata przyjemności (zmarnowanie urlopu) jest często jedynym uszczerbkiem poniesionym przez konsumenta.

Co ciekawe tropem Trybunału Sprawiedliwości ostatnio podążył również nasz rodzimy Sąd Najwyższy, który w uchwale z dnia 19 listopada 2010 r. (sygn. akt III CZP 79/10, LEX nr 612168) wyraźnie stwierdził, że "Przepis art. 11a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., nr 223, poz. 2268 ze zm.) może być podstawą odpowiedzialności organizatora turystyki za szkodę niemajątkową klienta w postaci tzw. zmarnowanego urlopu", dzięki czemu, szerzej otworzył drzwi do dochodzenia swoich roszczeń klientom niezadowolonym z przebiegu wyjazdu turystycznego. W uzasadnieniu do powyższej uchwały Sąd stwierdza, że "Niematerialny charakter szkody w postaci "zmarnowanego urlopu" nie może budzić wątpliwości, gdyż (...) w majątku poszkodowanego nie dochodzi z tego tytułu do jakiegokolwiek uszczerbku; jest poza tym oczywiste, że przyjemność oczekiwana w związku z podróżą (urlopem), a nieuzyskaną w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania zawartej umowy, pozostaje wyłącznie w sferze wrażeń i uczuć, jest więc zjawiskiem czysto psychicznym, pozbawionym elementu majątkowego lub komercyjnego (...)". Sąd wyjaśnia, że "pojęcie "zmarnowany urlop" (wasted holiday) zwięźle oddaje istotę szkody polegającej na utracie oczekiwanych w związku z zawarciem umowy przyjemnych przeżyć, wiązanych najczęściej z podróżą relaksem i wypoczynkiem".

Może felieton Kolegi Redaktora i moje drobne uzupełnienie stanowi cenną podpowiedź dla tych, którzy byli na meczu i mają dosyć działań naszego związku piłkarskiego. Jest ich w końcu około 50 000, więc może skuteczny pozew zbiorowy wyeliminowałby lub zmarginalizował działalność podmiotu, który jak wszędzie w mediach słyszę jest wyjątkowo niekorzystnie oceniany.

Serdecznie i ubezpieczeniowo pozdrawiam

Niestety nie kibic ale miłośnik odpowiedzialności odszkodowawczej

Aleksander Daszewski

 

Linki:  

Zobacz komentowany tekst:

Nie przegraliśmy z Anglią

Zobacz także:

Komentarz Pawła Ptaszyńskiego

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2012-10-18 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.