Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2011-05-23 >>>

 

Konferencje

 

Nawigacja

2011-05-24  

|<<

   

 >>|

2011-05-23  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2011-05-20  

|<<

     

 

Data publikacji: 2011-05-23

Dz.U. nr: 2749

Turystyczne wyzwania

(Axa, BRE Ubezpieczenia, Europa, Europaische Reiseversicherung, IMP, Mondial Assistance, Signal Iduna, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy)

Do tej pory na rynku nie było żadnej konferencji poświęconej wyłącznie ubezpieczeniom turystycznym. Insurance Meeting Point postanowiło to zmienić, zapraszając do Serocka ubezpieczycieli i firmy assistance związane z tą linią produktową. - Eliza Kosicka

 

W dniach 19-20 maja w Serocku odbyła się konferencja "Ubezpieczenia turystyczne", zorganizowana przez Insurance Meeting Point. Jak podkreślali uczestnicy, była to pierwsza konferencja koncentrująca się tylko i wyłącznie na tym segmencie. Dlatego też tematów do omówienia było bardzo wiele.

Problem z danymi

Beata Kalitowska, dyrektor zarządzająca Europaische Reiseversicherung Oddział w Polsce, pokazała, jak

Lepszym pojęciem niż "ubezpieczenia turystyczne" są "ubezpieczenia podróży".

wygląda rynek ubezpieczeń turystycznych w Polsce na tle rynków europejskich. Zaznaczyła, że dużo lepszym pojęciem niż "ubezpieczenia turystyczne" są "ubezpieczenia podróży", gdyż podróże odbywają się nie tylko w celach turystycznych.

Według Beaty Kalitowskiej, co potwierdzali także inni prelegenci, coraz trudniej o 100-procentowo pewne dane na temat osób przekraczających granicę. Wpływa na to chociażby wejście do strefy Schengen. Polska ma najniższy (spośród 18 badanych krajów w Europie) wskaźnik wyjazdów na osobę - 0,16 - turystyczne, 0,2 - turystyczne wraz ze służbowymi. Ze względu na obowiązek zawarcia przez organizatora imprezy turystycznej na rzecz klientów umów ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia mamy dużą liczbę polis w stosunku do liczby podróżujących. Jednak zakres, jak i sumy ubezpieczenia są bardzo ograniczone. Produkty są mało zróżnicowane. Polisy roczne pojawiają się głównie w programach afiliacyjnych, czy przy kartach kredytowych. Beata Kalitowska podała również kilka rozwiązań z innych krajów, np. ubezpieczenia turystyczne w ubezpieczeniu mieszkania w Szwecji, czy daleko idące zaufanie do klienta przy likwidacji szkód w Holandii.

Jak sprzedawać

O tym, jakie kanały dystrybucji można wykorzystać w sprzedaży ubezpieczeń podróży, mówił Jerzy Świątek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych w Signal Idunie. Duży potencjał mają tu podmioty rynku turystycznego - organizatorzy turystyki, których w kwietniu br. było blisko 7,4 tys., i biura podróży. Ze względu na to, że część biur podróży jest zarówno organizatorami, jak i agentami dla innych organizatorów, to szacuje się, że biur zajmujących się przynajmniej w części działalnością

Polacy bardzo cenią sobie rozliczenia bezgotówkowe.

agencyjną jest ok. 4,5 tys. Jerzy Świątek mówił także o agentach i brokerach ubezpieczeniowych. Podał również przykłady rozwiązań bancassurance i dołączanie ubezpieczeń turystycznych do kart rabatowych, np. Euro 26. Najbardziej interesującym, według Jerzego Świątka, jest internet. Pokazał sposoby kontaktu z klientem, dostawy dokumentu i płatności, a także obsługi klienta.

Pomoc z assistance

Magdalena Oszczak, menedżer ds. produktu i oceny ryzyka w Axa, poświęciła swoją prezentację kwestii assistance. Jak przekonywała, żaden inny produkt nie jest tak związany z assistance, jak ubezpieczenia turystyczne. Wskazała, jak szeroki zakres usług assistance już funkcjonuje na rynku, co obrazowała konkretnymi przykładami interwencji. W ostatnim czasie pojawiły się już oferty gwarantujące pokrycie kosztów kilku noclegów w przypadku strajku na lotnisku, czy trudności wynikających ze zmian klimatycznych. Według Magdaleny Oszczak, Polacy bardzo cenią sobie rozliczenia bezgotówkowe, choć nie zawsze takie rozwiązanie jest możliwe. Zdarza się wszak, że lekarz w danym kraju żąda gotówki. W takim przypadku klient rozlicza się z ubezpieczycielem po powrocie do kraju. W przypadku portfela Axy i Inter Partner Assistance w latach 2009-2011 szkody assistance-bezgotówkowe w szkodach kosztów leczenia wynosiły 68%. Pozostałe 32% do to szkody pay&claim (płacimy i zwracamy).

Na przykładach szkód Magdalena Oszczak pokazała również rolę assistance w szkodach katastroficznych, np. dużych wypadkach autokarów. Z szacunkowych wyliczeń aktuarialnych Axy (przy założeniu średnich statystycznych danych) wynika, że wypadek autokaru w Europie może się wiązać z kosztami w wysokości ponad 900 tys. euro, samolotu - 1,1 mln euro, w przypadku świata może to być odpowiednio 1,7 mln euro i blisko 2 mln euro. Uczestnicy pytali również o kwestię assistance przy upadku biura podróży.

Nie ignorować

Pierwszy dzień konferencji zakończyła prezentacja Rafała Mrozowskiego, głównego specjalisty ds. marketingu w Mondial Assistance, o działaniach marketingowych w promocji ubezpieczeń turystycznych. Posiłkując się badaniami, pokazał, kim jest klient, który sam wykupuje ubezpieczenie turystyczne, i jak do niego trafić. Opowiedział także o kampaniach internetowych i social media. Przekonywał, że w internecie rządzi prostota, dlatego też nie warto udostępniać zbyt wielu pakietów ubezpieczeń. Ostrzegał przed zagrożeniami dotyczącymi zaangażowania w mediach społecznościowych.

W internecie rządzi prostota, dlatego też nie warto udostępniać zbyt wielu pakietów ubezpieczeń.

Według Rafała Mrozowskiego, social media to praca ciągła. Często największe kryzysy pojawiają się w weekendy. Szkoda likwidowana niezgodnie z oczekiwaniami klienta może narazić firmę na niepochlebne komentarze na jej profilach. Flame (opluwanie) może wyrządzić równie dużo szkód rozwiniętemu profilowi co nagonka medialna. Zasadą jest też, że w social media nie można nikogo ignorować.

Dane osobowe pod kontrolą

Drugi dzień konferencji rozpoczął mec. Xawery Konarski, wspólnik w Kancelarii Prawnej Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy, który mówił o danych osobowych w ubezpieczeniach turystycznych. Przypomniał, że przy tego typu produktach ubezpieczeniowych ubezpieczyciel zbiera dane nie tylko o ubezpieczonym, ale także osób trzecich, np. osób towarzyszących. Następnie wskazał, iż przetwarzanie danych osobowych w celach ubezpieczeniowych (m.in. w celu underwritingu, likwidacji szkód) nie wymaga zgody klienta. Inaczej jest w przypadku celów marketingowych, gdzie taka zgoda jest potrzebna. Xawery Konarski zwrócił także uwagę na problem byłych klientów - na ile i na jakich zasadach można ich "atakować" marketingowo. Uczestnicy konferencji pytali także o przekazywanie danych klienta za granicę w celu likwidacji szkód, a także udostępnianie danych małżonkowi.

Choroby przewlekłe

Gorącą dyskusję wywołał temat kolejnej prezentacji "Choroby przewlekłe w ubezpieczeniach turystycznych". Mariusz Górski, dyrektor

W przypadku celów marketingowych potrzebna jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych.

Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych w Europie, podkreślał, iż jest to bardzo emocjonalny temat, bardzo medialny, na którym ubezpieczyciel łatwo może stracić autorytet. Podał tu przypadek Pawła Surowca z Białegostoku, z którym Europa miała do czynienia w ubiegłym roku (zobacz: Ubezpieczyciel, biuro podróży i NFZ odmówili). Media zaatakowały Europę, która stwierdziła, iż w tym przypadku nie ma jej odpowiedzialności. Jak wskazał Mariusz Górski problem tkwił w tym, czy stan po wszczepieniu zastawki serca można uznać za chorobę przewlekłą, jeżeli mężczyzna miał przeciwskazania do zmiany temperatury, ciśnienia, diety i stale przyjmował leki. Inni ubezpieczyciele obecni na konferencji wskazywali, iż solidaryzowali się w tym przypadku z Europą. Podkreślali także, że ubezpieczyciel musi mieć twarde argumenty w postaci opinii lekarza i dokumentacji medycznej. Mariusz Górski wskazał, że w przypadku Pawła Surowca Europa utrzymała linię ubezpieczeniową, ale uruchomiono assistance, a fundacja Leszka Czarneckiego wsparła rodzinę.

Obecni na sali uczestnicy dyskutowali o tym, jak rozwiązać problem chorób przewlekłych w ubezpieczeniach podróży. Firmy assistance mówiły o scanningu medycznym. Zdaniem Mariusza Górskiego można zauważyć bardzo pozytywną tendencję, że coraz więcej biur podróży w umowach generalnych włącza do zakresu ochrony choroby przewlekłe. Przyszłością jest natomiast pewnie włączenie tej opcji do standardu przy nieco zwiększonej składce.

Technologie przyszłości

Paweł Zylm, prezes BRE Ubezpieczenia, mówił o indywidualnych ubezpieczeniach turystycznych w kontekście nowych technologii. Jak stwierdził, są to produkty najprostsze i relatywnie tanie.

Przyszłością jest włączenie chorób przewlekłych do standardu przy nieco zwiększonej składce.

Dlatego też w nowych technologiach najprościej je wdrożyć. Przypomniał, jak polskie ubezpieczenia przechodziły kolejne etapy rozwoju technologicznego. Nie obywało się przy tym bez problemów, m.in. okołoprawnych. Paweł Zylm jako przykład podał potwierdzenie polisy SMS-em. Kiedy kilka lat temu wprowadzano taką możliwość, prawnicy bardzo oponowali. W końcu powiedziano im, aby wskazali konkretne zapisy, które zakazują takiego rozwiązania. Nie wskazali, więc potwierdzenie SMS-em weszło w życie.

Obecnie ubezpieczenia turystyczne można oferować m.in. poprzez linie lotnicze, biura podróży, operatorów telefonii komórkowej (tu uwaga na wysokie opłaty), firmy pośredniczące w sprzedaży biletów lotniczych, wyszukiwarki noclegów wypożyczalnie samochodów. Paweł Zylm zachęcał do stałego monitoringu rynku i konkurencji. Przekonywał, że kopiowanie konkurencji nie jest wstydem. Skoro klientom coś się podoba, to znaczy, że rozwiązanie jest dobre.

Jeszcze więcej problemów

Uczestnicy konferencji podczas wykładów, ale także rozmów wieczornych wymieniali się własnymi doświadczeniami, m.in. przy likwidacji szkód. Mówiono także o tak ważnych problemach, jak zmiana ustawy o VAT i rozliczanie usług assistance. Coraz częściej widoczną tendencją jest także udział pomocy prawnej przy roszczeniach kierowanych przeciwko ubezpieczycielowi. Problemów związanych z ubezpieczeniami turystycznymi jest więc wiele. Być może będzie okazja do ich omówienia podczas kolejnego spotkania.

Eliza Kosicka

 

Zobacz firmy: Axa, BRE Ubezpieczenia, Europa, Europaische Reiseversicherung, IMP, Mondial Assistance, Signal Iduna, Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2011-05-23 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.