Ratingi sięgają swoją historią połowy XIX wieku. Od tamtej pory ułatwiają ocenę wiarygodności firmy jako kredytobiorcy i / lub partnera w interesach. Renomowane agencje ratingowe, do których można zaliczyć przede wszystkim Standard & Poor’s, Moody’s, A.M.Best, wypracowały własne systemy symboli określających siłę finansową firm. Biorą przy tym pod uwagę najczęściej ryzyko branżowe, pozycję konkurencyjną firmy, jej strategię rynkową, wyniki techniczne ubezpieczeniowe, wyniki finansowe firmy, płynność finansową a nawet styl zarządzania.
Ważne jest dokładne poznanie systemu literowego każdej z agencji. Te same oznaczenia mogą bowiem oznaczać różne pozycje firmy w każdej z agencji.
Jedyną polską firmą posiadającą własny rating jest Warta, która została oceniona przez S&P. na BB.
Prawo i gospodarka, nr 290, Dodatek Ubezpieczenia, str. I, Monika Skarbek, Ryzyko pod kontrolą agencji
Artykuł: 2000-12-13 >>>