Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2021-08-23 >>>

 

Mapa ryzyka

 

Nawigacja

2021-08-24  

|<<

   

 >>|

2021-08-23  

<<<

>>>

 >>|

2021-08-20  

|<<

     

 

Data publikacji: 2021-08-23

Dz.U. nr: 5308

Polskie drogi i waga prewencji

(KRBRD, PIU, Premier, RM, Sejm)

Według statystyk Policji do tej pory podczas tegorocznych wakacji zginęło na drogach 377 osób (zobacz: Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym - Wakacje 2021; dane na dzień 22.08). A to jeszcze przecież nie koniec. Wydaje się, że wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym może być więcej niż przed rokiem, kiedy to zginęło 437 osób.

- Anna Trzcińska, zastępca redaktora naczelnego

 

Zdecydowanie najbardziej medialnym przykładem tegorocznych wakacji był wypadek pod Stalową Wolą, w którym zginęło małżeństwo, osieracając trójkę dzieci. Według ustaleń, sprawca wypadku, który czołowo uderzył w auto ofiar, jechał z nadmierną prędkością i był nietrzeźwy. To nie było jego pierwsze wykroczenie drogowe. Wcześniej odebrano mu prawo jazdy za przekroczenie prędkości.

Uniknąć wielu szkód

To właśnie na ten wypadek powoływał się Premier, zapowiadając nowelizację ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt ustawy został już przyjęty przez Radę Ministrów i niedawno trafił do Sejmu. Zakłada szereg zmian, które pozwolą na skuteczniejszą walkę z niebezpiecznymi zachowaniami na drodze, m.in. zaostrzenie kar dla sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych. Nowością jest - postulowane od lat przez Polską Izbę Ubezpieczeń - powiązanie wysokości stawek ubezpieczeń komunikacyjnych z liczbą punktów karnych i rodzajem popełnianych wykroczeń. Zdaniem branży, takie rozwiązanie będzie działać prewencyjnie - pozwoli uniknąć wielu szkód, w szczególności wypadków śmiertelnych i zdarzeń, których uczestnicy odnoszą poważne i często nieodwracalne uszkodzenia ciała.

Ubezpieczyciele likwidują dziennie ponad 5 tys. szkód komunikacyjnych i wypłacają ponad 30 mln zł poszkodowanym w wypadkach samochodowych. W ciągu ostatnich 10 lat wypłacili ponad 116 mld zł z ubezpieczeń komunikacyjnych. Branża od zawsze podkreśla wagę prewencji w ruchu drogowym i podejmuje różne działania w tym zakresie. Dlatego dziś cieszy się, że postulat o powiązaniu punktów karnych ze stawkami został uwzględniony przez ustawodawcę.

Ubezpieczyciele likwidują dziennie ponad 5 tys. szkód komunikacyjnych i wypłacają ponad 30 mln zł poszkodowanym w wypadkach.

Need for speed

Według raportu "Mapa Ryzyka Polaków" PIU, 70% Polaków obawia się wypadku samochodowego, 43% badanych uważa wypadek samochodowy za zdarzenie prawdopodobne w ich życiu. Jest to więc według kierowców istotne ryzyko. Tymczasem sami się do wypadków przyczyniają - brawurą na drodze i nieprzestrzeganiem przepisów. Z innego badania PIU, przeprowadzonego w 2019 r., wynika, że 1/3 kierowców uznaje przekraczanie prędkości o 20 km/h w terenie zabudowanym za bezpieczne, a 22% uznaje przekraczanie prędkości w terenie zabudowanym o 30 km/h za bezpieczne. Generalnie 55% kierowców uznaje, że szybka jazda może być bezpieczna.

Pomiary terenowe przeprowadzone w 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wykazały, że w obszarach o dopuszczalnej prędkości 50 km/h, czyli w obszarach zlokalizowanych w miastach i małych miejscowościach, ok. 85% zbadanych kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a poza obszarami zabudowanymi o dopuszczalnej prędkości 70 km/h - 90%. Jak wskazano w uzasadnieniu do wyżej wspomnianego projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, to powszechne społecznie zjawisko ma odzwierciedlenie we wskaźnikach ciężkości wypadków kwantyfikowanych liczbą osób zabitych w przeliczeniu na 100 wypadków. W 2020 r. w Polsce wskaźnik ten wyniósł 10,6 (w 23 540 wypadkach zginęło 2491 osób) i uległ on pogorszeniu w porównaniu do 2019 r. (9,6). Dla porównania w Niemczech w 2019 r. wskaźnik ciężkości wypadków wyniósł 1,0 (w 300 143 wypadkach w Niemczech zginęło 3046 osób).

Powiązanie stawek OC z punktami karnymi pozwoli uniknąć wielu szkód.

Poprawić bezpieczeństwo

Jak podkreśla PIU, najskuteczniejszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego jest nieuchronność kary dla nieostrożnych kierowców. A także jej dotkliwość, zwłaszcza dla tych, którzy popełniają wykroczenie po raz kolejny. W Polsce stawki mandatów są stosunkowo niskie w porównaniu do zarobków. Określona ustawowo górna granica mandatu karnego 500 zł za wykroczenia w ruchu drogowym nie była zmieniana od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Teraz ma się to zmienić.

Na poprawę bezpieczeństwa wpłynąć ma także powiązanie stawek w OC komunikacyjnym z historią wykroczeń kierowcy. Ma motywować do bezpiecznej jazdy. Jak wskazuje ustawodawca, takie dostosowanie pozytywnie bowiem wpłynie na wysokość składki kierowców, którzy jeżdżą zgodnie z przepisami. Bezpieczna jazda będzie premiowana brakiem konieczności poniesienia dodatkowego kosztu umowy ubezpieczenia, a w odróżnieniu od mandatów za umowę ubezpieczenia płaci każdy kierowca, a za mandat tylko ten, który dopuścił się wykroczenia.

Anna Trzcińska

Zastępca redaktora naczelnego

 

Linki:  

Zobacz także:

pozostałe teksty z cyklu "Mapa ryzyka"


Partnerem cyklu jest Polska Izba Ubezpieczeń, a inspiracją raport "Mapa ryzyka Polaków".

 

Zobacz firmy: KRBRD, PIU, Premier, RM, Sejm

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2021-08-23 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.