Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 Mapa strony

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Ostatnie Dzienniki:

Artykuł: <<< 2018-07-04 >>>

 

Dziś i jutro affinity w Polsce

 

Nawigacja

2018-07-05  

|<<

   

 >>|

2018-07-04  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2018-07-03  

|<<

     

 

Data publikacji: 2018-07-04

Dz.U. nr: 4522

Platformy i ekosystemy, cz. 2

(Accenture, Alibaba, Allegro, Amazon, Facebook, McKinsey, Munich Re, Nationale-Nederlanden, Simplesurance, Trov)

W nowych rozwiązanych affinity i przy nowych klientach usług ubezpieczeniowych, będą funkcjonowały dwa pojęcia - platforma i ekosystem.

Platforma jest tak naprawdę modelem biznesowym, który skupia wielu graczy łącząc różnych dostawców i różnych klientów. Platformy to Amazon, Alibaba, Facebook a w Polsce - np. Allegro. To miejsce, gdzie najczęściej stykają się dwie strony transakcji.

Z kolei ekosystem to połączony zespół usług, który pomaga klientowi zaspokoić konkretną, szeroko rozumianą potrzebę. Ekosystem obraca się wokół jakiegoś jednego tematu - telefonu, domu, samochodu. I zapewnia wszystko wokół tego tematu, w tym oczywiście przede wszystkim ubezpieczenie.

- Radosława Ogonowska, dyrektor Departamentu Bancassurance i Affinity, Nationale-Nederlanden

 

Ekosystem to połączone, komplementarne usługi pozwalające klientowi wynieść jedno doświadczenie sprzedażowe. Klient kupuje rower, a jednocześnie jest on ubezpieczony; dostaje jeszcze kask; oferujemy mu aplikację polecającą najlepsze trasy rowerowe - wszystko toczy się wokół jednej tematyki. Materialny produkt nabiera też charakteru usługowo-cyfrowego.

Zgodnie z raportem McKinseya, do 2025 r. 30% globalnych dochodów w gospodarce będzie pochodziło z ekosystemów. Szacuje się, że w przyszłości przeróżne usługi, z których klienci bardzo różnie korzystają, będą dążyć do siebie i skupiać się wokół tematyk ekosystemowych. Możemy wyodrębnić na pewno 12 głównych epicentrów, czyli de facto ekosystemów. Może być ich więcej, mogą się zmieniać. Znaczenie będzie też mieć, i trzeba to podkreślać, kultura danego kraju oraz legislacja.

Ekosystemy dla ubezpieczeń

Nie każdy ekosystem nadaje się dla ubezpieczeń. Na pewno mają one szanse zaistnienia (lub już są) w ekosystemie mobilności. To jest wszystko to, co związane z przemysłem samochodowym, z telematyką, ubezpieczeniami samochodowymi, rowerowymi. W tym ekosystemie też jest sprzedaż paliw.

Kolejny dostępny dla ubezpieczeń ekosystem to ten mieszkaniowy - z całą gamą zabezpieczeń domu, zastosowania Internet of Things, czujek. W ramach niektórych ekosystemów możemy wyodrębniać podobaszary o największym potencjale. W przypadku ekosystemu nieruchomości podobszarem z najwyższymi wartościami są kredyty hipoteczne.

Ekosystem zdrowotny - wszystkie usługi związane ze zdrowiem. Największym podobszarem (a pamiętajmy - im większy podobszar, tym większe będzie generował dochody), jest tutaj prywatna opieka zdrowotna i digital health. To wielki potencjał i my jako Nationale-Nederlanden bardzo się z tego cieszymy, ponieważ czujemy się ekspertem w tym obszarze.

Dla ubezpieczeń otwarte też będą zapewne ekosystemy klienta zamożnego i w jakiejś części ekosystem usług B2B.

Ekosystemy będą działały jako bramy wejściowe do klienta.

Role w ekosystemie

Ekosystemy będą działały jako bramy wejściowe do klienta, gdzie nie będzie on musiał się logować do 7 aplikacji, czy wchodzić do 8 różnych firm. Będą oferować zintegrowany pakiet usług tematycznych. Po części to się zaczyna dziać, ale jesteśmy na początku drogi. W ekosystemie można być tylko dostarczycielem jednej cegiełki. I niestety nie spijać większej śmietanki, tylko dostarczać produkt w rozumieniu aktuariusza, który wyceni ryzyko; reszta będzie organizowana przez kogoś innego. To dyskusja analogiczna do PSD2 w bankach, gdzie banki potencjalnie zostaną po prostu dostarczycielem infrastruktury.

Według raportu Accenture 76% ubezpieczycieli przyznaje, że ich przewaga konkurencyjna rychło nie będzie wynikać z ich własnej siły, tylko z sojuszy. Jakich ja partnerów znajdę na rynku do ekosystemów, czyli potencjalnych właścicieli ekosystemów. I jakich partnerów / InsurTechów uda mi się pozyskać do zyskania przewagi technologicznej, żeby wykreować własny ekosystem. Albo wyprzedzić konkurencję nie tylko ofertą produktową, ale też żeby móc walczyć kosztowo.

Do 2025 r. 30% globalnych dochodów w gospodarce będzie pochodziło z ekosystemów.

Ogromna w tym rola "peryskopowania" rynku i wyszukiwania tych partnerów. Takie rzeczy już się dzieją. Ubezpieczyciele powoli zaczynają obudowywać się firmami, które pozwalają im zbudować przewagi w różnych zakresach. Przykłady? Munich Re i niemiecka firma dostarczającą rozwiązań technicznych Simplesurance. Spółka Trov, gdzie znów pojawia się Munich Re jako inwestor strategiczny tego start-upu.

Wchodzimy powoli w świat XXII wieku.

Radosława Ogonowska

Dyrektor Departamentu Bancassurance i Affinity, Nationale-Nederlanden


Artykuł jest częścią partnerskiego cyklu Dziś i jutro affinity w Polsce.

Zobacz firmy: Accenture, Alibaba, Allegro, Amazon, Facebook, McKinsey, Munich Re, Nationale-Nederlanden, Simplesurance, Trov

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2018-07-04 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.