Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 Mapa strony

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Ostatnie Dzienniki:

Artykuł: <<< 2018-07-02 >>>

 

Dziś i jutro affinity w Polsce

 

Nawigacja

2018-07-03  

|<<

   

 >>|

2018-07-02  

<<<

>>>

 >>|

2018-06-29  

|<<

     

 

Data publikacji: 2018-07-02

Dz.U. nr: 4520

Affinity dziś

(Allegro, Auchan, Decathlon, Energa, Euro RTV AGD, Innogy, Media Markt, Nationale-Nederlanden, Oney, Orlen, PGNiG, PZU, Play, Polski Gaz, Samsung, Tesco, Vectra)

Rynek affinity w Polsce startuje praktycznie od zera. Najbardziej rozwinięty jest dziś w telekomach. Ale i tam w większości przypadków sprzedaje się tradycyjne ubezpieczenia i bardzo często przez call center.

Wiemy natomiast, że w przyszłości produkty ubezpieczeniowe będą coraz bardziej dopasowane do partnera biznesowego. Obok tradycyjnych ubezpieczeń pojawią się produkty o wąskim zakresie ubezpieczenia. Będą one dopasowane do konkretnych potrzeb klientów oraz związane z główną działalnością posiadacza tego kanału, firmy affinity. Powstaną też platformy sprzedażowe. I będą także powstawać ekosystemy.

Nationale-Nederlanden dysponuje spółką życiową i majątkową - jest więc przygotowane do oferowania rozwiązań dla rynku affinity.

- Radosława Ogonowska, dyrektor Departamentu Bancassurance i Affinity, Nationale-Nederlanden

 

Obecnie większość sprzedaży affinity w Polsce jest realizowana poprzez telefony do klientów. Jakąś odłamkową sprzedaż realizują czasem placówki partnera affinity. Jednak rozpoczęła się już sprzedaż w kanałach cyfrowych, która stanowi przyszłość całego kanału affinity. Z tym, że na razie sprzedaż w tym kanale jest jeszcze ograniczona do wąskiej gamy produktów.

Pionierami są telekomy

Naturalnym uzupełnieniem oferty firm telekomunikacyjnych są ubezpieczenia na wypadek zniszczenia lub kradzieży telefonu, ubezpieczenie szybki telefonu, zniszczenia laptopów, czy innych sprzętów elektronicznych. Te ubezpieczenia są już bardzo wplecione w usługi firm telekomunikacyjnych i bardzo do tego rynku pasują - to produkt pierwszej potrzeby dla użytkowników elektroniki użytkowej.

Nie tylko telekomy wchodzą w obszar ubezpieczeń telefonów. Np. Samsung ma bardzo ciekawą ofertę dla swoich klientów, którzy w ramach programu lojalnościowego, po zarejestrowaniu się na stronie, dostają bezpłatne ubezpieczenie szybki telefonu. Jeżeli klient kupił telefon z nowej linii - Samsung w ramach poszerzania usług dla swoich najbardziej lojalnych klientów - oferuje to ubezpieczenie bez opłat.

W ofercie telekomów pojawia się też ubezpieczenie NNW sprzedawane przez call center, czyli do baz klienckich.

Inne podejście widzimy w przypadku platformy Play. Jej idea jest bardzo dobra i przyszłościowa. W takim kierunku rynek affinity będzie się przemieszczał - szeroka baza ubezpieczeń, drobne, przystępne cenowo produkty. W tej chwili oferta obejmuje już ubezpieczenia: zdrowotne, zniszczenia i kradzieży telefonu, naprawy telefonu, nieuprawnionych połączeń, nieruchomości, sprzętu komputerowego w domu, kradzieży roweru, damskiej torebki, OC w życiu prywatnym, zwierząt, podróżne, a najnowsze ubezpieczenie gracza.

Na platformie zebrano wiele elementów, ciekawy zestaw produktów, które można pokazywać klientom w ramach marketingu kontekstowego. Część zestawu wykracza poza usługi telekomunikacyjne i nie wiąże się z działalnością podstawową telekomu.

Sprzedaż w kanałach cyfrowych stanowi przyszłość całego kanału affinity.

Ciekawe drogi energetyki

Koncerny energetyczne - poza Energą, która ma szerszy zakres ubezpieczeń - koncentrują się na faktycznym uzupełnieniu koncepcji "klient - dom", czyli wokół wszystkiego co się dzieje w domu i wokół domu klienta. Na przykład oferowane są pakiety home assistance. Ciekawe rozwiązanie proponuje Innogy - po skorzystaniu z produktu, oferuje też zniżki na ceny energii. Jest to interesujące połączenie usługi bazowej i ubezpieczeniowej. W ramach pakietu jest dostępna pomoc hydraulika, elektryka, technika instalacji grzewczych, dekarza, ślusarza i szklarza. Stale obracamy się wokół nieruchomości klienta.

W budowie ekosystemu usług na samym początku jest grupa PGNiG, która w 2016 r. powołała prawdziwy captive, czyli ubezpieczyciela stworzonego stricte pod specyficzne potrzeby ubezpieczeniowe założyciela - TUW Polski Gaz. Mają bardzo ambitne plany na przyszłość w kreacji rozwiązań powiązanych z domem. Co prawda specjalizują się w dużych ubezpieczeniach infrastruktury elektrycznej, ale stworzyli też pierwszy produkt affinity - Gazek Opiekun Domu. To organizacja pomocy w zakresie awarii instalacji, sprzętu RTV i AGD, drzwi wejściowych. W ramach pakietu oferowana jest organizacja przyjazdu specjalistów. TUW Polski Gaz zapowiedział także współpracę z Orlenem i rozwój programów ubezpieczeniowych dla klientów detalicznych.

Oczywiście e-commerce, sklepy i sieci sklepów

Oferta affinity dla sprzedawców wciąż nie jest w Polsce bardzo bogata. Euro RTV AGD oferuje przedłużone gwarancje - ten produkt jest już na rynku standardem. Mamy również ubezpieczenie home assistance i własny dedykowany pakiet ubezpieczeniowy - ubezpieczenie spłaty pożyczki ratalnej. Zakres: pobyt w szpitalu, czasowa niezdolność do pracy, assistance medyczny i utratę pracy.

Jednak poza przedłużone gwarancje znacząco nikt nie wyszedł - ani Media Markt, który jest jednym z liderów, ani inne stacjonarne sklepy z elektroniką.

Allegro to ogromna platforma, która daje nieskończone możliwości co do formy i zakresu oferty.

Dużym wydarzeniem na rynku e-commerce było rozpoczęcie w 2018 r. współpracy Allegro z PZU. Zaczęli od wdrożenia przedłużonej gwarancji na sprzęt RTV i AGD, a zaraz potem wdrożono ubezpieczenia rowerzysty w zakresie OC, ochrony wypadku, rabunku, kradzieży, kradzieży z włamaniem, pożaru oraz ubezpieczenie opon. Jeżeli klient dodaje do swojego koszyka rower, czy opony, pojawia mu się opcja ubezpieczenia. Allegro to ogromna platforma, która daje nieskończone możliwości co do formy i zakresu oferty.

Inne wybrane przykłady to sklepy:

  • Decathlon - oferuje 10% zniżki na ubezpieczenie rowerowe, ale tylko do rowerów określonych marek.
  • Auchan - współpracują strategicznie z Oney. Gama produktów ubezpieczeniowych jest bardzo szeroka i dystrybuowana zarówno w standach Oney znajdujących się w Auchan lub telefonicznie do baz klientów (ubezpieczenie nieruchomości i ruchomości w domu, ochrona sprzętu, przedłużone gwarancje, NNW, ub. nowotworowe, ubezpieczenie od utraty pracy czy OC w życiu prywatnym. Ale najbardziej charakterystyczne, tj. połączone z samą ofertą towarów dostępnych w Auchan jest ubezpieczenie roweru zakupionego w sklepie (OC w życiu prywatnym, hospitalizacja po wypadku i zniszczenie roweru wskutek wypadku). Po zakupie roweru można się udać do placówki Oney, która znajduje się w każdym sklepie Auchan i kupić to ubezpieczenie.
  • Tesco ma swoją własną spółkę Tesco Finance. Mają ofertę w zakresie ubezpieczenia zwierząt, NNW wraz z ochroną na wypadek ukąszenia kleszcza i zniżki na ubezpieczenia komunikacyjne i mieszkaniowe. Mają do tego jednego partnera ubezpieczeniowego.
  • W affinity jest naprawdę nieograniczone morze możliwości

  • Operator kablowy Vectra w 2018 roku wprowadził dla swoich klientów 4 pakiety assistance: medical assistance, home assistance oraz 2 pakiety ubezpieczenia dla użytkowników internetu. Zgodnie z informacją ze strony firmy, proponowane pakiety są darmowe dla klientów.

Morze możliwości

Tak obecnie przedstawia się rynek affinity w Polsce.

Przyrównując go do bancassurance - gdzie banki się łączą, wchodzą w strategiczne sojusze, patrzą co będzie dalej - w affinity jest naprawdę nieograniczone morze możliwości. Pozostaje tylko pytanie, czy ubezpieczyciel da radę zaproponować produkt, a potem umiejętnie i elastycznie podejść do jego koniecznych zmian i czy wygra czasem z konkurencją.

Ja wiem, że Nationale-Nederlanden to potrafi.

Radosława Ogonowska

Dyrektor Departamentu Bancassurance i Affinity, Nationale-Nederlanden


Artykuł jest częścią partnerskiego cyklu Dziś i jutro affinity w Polsce.


Nationale-Nederlanden zaprasza do współpracy brokerów, którzy kierują swoje oferty do bazy od 200 tys. klientów.

Zobacz firmy: Allegro, Auchan, Decathlon, Energa, Euro RTV AGD, Innogy, Media Markt, Nationale-Nederlanden, Oney, Orlen, PGNiG, PZU, Play, Polski Gaz, Samsung, Tesco, Vectra

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2018-07-02 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.