Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2018-02-16 >>>

 

Nowe PZU: więcej niż ubezpieczenia

 

Nawigacja

2018-02-19  

|<<

   

 >>|

2018-02-16  

<<<

>>>

 >>|

2018-02-15  

|<<

     

 

Data publikacji: 2018-02-16

Dz.U. nr: 4430

Sztuczna inteligencja w służbie zdrowiu

(PZU)

Dzisiejszy pacjent jest wymagający. Umówienie dla niego wizyty u specjalisty to za mało. Dlatego budując "Nowe PZU", zastanawialiśmy się, co w procesie obsługi jest kluczowe. Okazuje się, że pacjenci sprowadzają swoje potrzeby do kilku bardzo konkretnych elementów. Chcą szybko wiedzieć, czy ich przypadek medyczny jest poważny. Chcą też szybko otrzymać plan leczenia. Wychodząc od tych potrzeb, ułożyliśmy dla nich model obsługowy.

- Julita Czyżewska, prezes PZU Zdrowie

 

PZU Zdrowie to świadczeniodawca medyczny o szerokiej infrastrukturze . Naszych pacjentów obsługujemy w ponad 2 tys. placówek należących do sieci własnej i partnerskiej. Takie połączenie gwarantuje zapewnienie jak najszerszej dostępności naszych usług, zarówno w dużych i średnich miastach Polski, jak i mniejszych miejscowościach. W tym celu wdrażamy też narzędzia pozwalające na skuteczną organizację i koordynację usług.

Symptom checker

Znalezienie rozwiązania odpowiedniego dla naszych klientów kosztowało nas dużo czasu. Przyglądaliśmy się temu, co dzieje się na świecie i znaleźliśmy tylko dwie dobre opcje. Jedna dedykowana konkretnie szpitalom, druga - z której korzystamy - jest efektem prac polskiego start-upu, który od 2012 r. buduje samouczący algorytm. Jest on zasilany danymi przypadków medycznych z całego świata, które są regularnie aktualizowane i weryfikowane przez specjalistów medycyny. Proponowany przez nas symptom checker, oparty na rozwiązaniach wykorzystujących sztuczną inteligencję, prowadzi pacjenta przez zestaw pytań oparty na standardach wywiadu lekarskiego. Pyta o objawy i ich skalę, a każde pojawiające się pytanie jest zależne od poprzednich odpowiedzi. System podaje pacjentowi zazwyczaj od 1 do 3 odpowiedzi, w których wyjaśnia, co może dziać się z pacjentem i sugeruje, co dalej zrobić. Podpowiada, czy przypadek jest nagły, czy warto zgłosić się na konsultację, czy należy wykonać badania. W kolejnym kroku to już konsultant, dzięki geolokalizacji, doradza pacjentowi odpowiednią placówkę lekarską i lekarza. Model symptom checkera pilotujemy od listopada 2017 r., a na szeroką skalę chcemy go wdrożyć w tym roku.

Symptom checker prowadzi pacjenta przez zestaw pytań oparty na standardach wywiadu lekarskiego.

Teleporady

Dzięki temu, że jesteśmy w stanie podstawić prawdopodobną wstępną diagnozę już przy pierwszym kontakcie, możemy w łatwy sposób pokierować pacjentem odpowiednią ścieżką leczenia. Czy to do specjalisty, czy na konkretne badania lekarskie, czy też proponując telekonsultacje. To ostatnie rozwiązanie testujemy od kilku miesięcy i widzimy, jak bardzo rośnie na nie zapotrzebowanie, chociażby ze względu na niedobory kadry medycznej, będące ogólnopolską bolączką. Poza tym pacjenci zdają sobie sprawę, że nie każdy przypadek wymaga wizyty u lekarza, lecz po prostu profesjonalnej informacji z zaufanego źródła. Z naszej perspektywy telemedycyna skupia się na razie wokół zdalnych konsultacji dostępnych w formie telefonicznej, wideo i czatu oraz na monitorowaniu pacjenta przewlekłego. Szczególną opieką chcemy również otoczyć kobiety w ciąży i małe dzieci, na których potrzeby telemedycyna również znajduje odpowiedź (np. teleEKG, zdalne porady pielęgniarki czy położnej). Przy wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań bardzo ważnym elementem jest współpraca ze środowiskiem medycznym. Jak wynika z badań rynkowych oraz naszych doświadczeń to pacjenci są bardziej otwarci na korzystanie z innowacji w obszarze zdrowia, podczas gdy lekarze wciąż podchodzą do nich z pewną rezerwą. Niemniej powodowane negatywnymi trendami demograficznymi rosnące zapotrzebowanie na usługi medyczne oraz zmiany w stylu życia powodują, że technologia stanie się wkrótce nieodłącznym elementem pracy lekarza, nie tylko na sali operacyjnej podczas skomplikowanego zabiegu. Pamiętamy jednak o tym, że na końcu całego procesu jest zawsze lekarz, którego nic nie jest w stanie zastąpić. My możemy wspomagać jego pracę nowoczesnymi narzędziami.

PZU w obszarze Zdrowia w 2020 r. chce osiągnąć przypis na poziomie 1 mld zł i obsługiwać ponad 4 mln klientów.

Innowacje

Innowacyjne rozwiązania to jeden z elementów strategii Grupy PZU w obszarze Zdrowia, w ramach którego zakładamy osiągnięcie przypisu na poziomie 1 mld zł w 2020 roku. Jesteśmy na bardzo dobrej drodze i konsekwentnie dążymy do realizacji tego celu. Chcemy, aby wynik finansowy przełożył się na liczbę ponad 4 mln obsługiwanych klientów. To są bardzo ambitne plany i duży wysiłek dla całej organizacji, polegający m.in. na dostarczeniu narzędzi informatycznych, ułożeniu procesów biznesowych, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu obsługi pacjenta i spełnieniu wymogów regulatora. Konsekwentnie budujemy też świadomość marki PZU Zdrowie - jako operatora medycznego opiekującego się zdrowiem Polaków - między innymi przez zaangażowanie w różnego rodzaju akcje prewencyjne. Przeprowadzamy badania dzieci w szkołach w ramach mobilnych przychodni, organizujemy strefy zdrowia w zakładach pracy nakierowane na choroby cywilizacyjne i zawodowe, zabezpieczamy od strony medycznej wydarzenia sportowe, realizujemy także programy profilaktyczne w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz współpracujemy z organizacjami pacjenckimi.

Grupa PZU inwestując w obszar Zdrowia weszła na rynek o ogromnym potencjale. Polacy coraz chętniej ubezpieczają swoje zdrowie, jednak wraz z rozwojem tego sektora usług rosną także oczekiwania klientów. Wierzymy, że budowany przez nas model obsługowy oparty na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych pomoże nam skutecznie sprostać tym oczekiwaniom.

Julita Czyżewska


Partnerem cyklu jest PZU.


Archiwum:

Nowe PZU: więcej niż ubezpieczenia

 

Zobacz firmy: PZU

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2018-02-16 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.