Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2015-10-29 >>>

 

Pomyśl, że 25 lat to dopiero początek. Pomyśl UNIQA

 

Nawigacja

2015-10-30  

|<<

   

 >>|

2015-10-29  

<<<

>>>

 >>|

2015-10-28  

|<<

     

 

Data publikacji: 2015-10-29

Dz.U. nr: 3856

UNIQAlna likwidacja szkód

(Accenture, PIU, Uniqa)

Ubezpieczyciele muszą nadążać za technologią, bo dziś standardem powinno być załatwienie wszystkiego przez telefon lub Internet. Łącznie z kalkulacją szkody. Należy pamiętać, że kluczowym momentem jest zgłoszenie szkody. To właśnie wtedy musi odbyć się właściwa rozmowa z klientem. Przeprowadzona zgodnie z dobrym scenariuszem pozwoli na wyłapanie jak największej liczby ważnych informacji i przekierowanie szkody na odpowiednią ścieżkę jej likwidacji. Szybko i bez niepotrzebnego fatygowania klienta. - Jarosław Matusiewicz

 

O likwidacji szkód jako przewadze konkurencyjnej zaczęło się mówić kilkanaście lat temu. Ubezpieczyciele wydzielili wówczas likwidację szkód w odrębny pion, oddzielając wpływ sprzedaży na decyzje szkodowe. Pojawili się mobilni eksperci i dedykowane infolinie szkodowe. Dla rynku była to prawdziwa rewolucja.

UNIQA...

...świętuje w tym roku dziesięciolecie wprowadzenia nowoczesnego modelu likwidacji. Dokładnie 10 lat temu powstały pierwsze Centra Likwidacji Szkód. Wydzielono też Departament Odszkodowań i Świadczeń oraz osobne centrum w Łodzi, do którego trafiały niestandardowe sprawy z regionalnych CLS. W ubiegłym roku wprowadziliśmy kolejne zmiany organizacyjne - powstały oddzielne centra likwidacji szkód dedykowane klientom indywidualnym oraz korporacyjnym. Ostatnio dołączyło do nas biuro antyfraudowe.

W likwidacji istotne jest oczywiście wsparcie IT. Ale by odpowiednio działało, najpierw trzeba mieć dobrze ułożony proces. Dopiero potem należy wspierać go dobrymi narzędziami. Nasz system spina w zwartą całość wszystkie obszary - sprzedaż, księgowość, finanse i szkody. Kilka lat temu wdrożyliśmy teczkę elektroniczną, a w przyszłym roku wprowadzimy system wspierający likwidatora na każdym etapie jego pracy. Dobry system to bardziej efektywny i tańszy proces likwidacji. Stawiamy też na wsparcie IT w zakresie wykrywania przestępstw ubezpieczeniowych. UNIQA w ostatnich tygodniach rozpoczęła współpracę z Accenture. Firma ta przygotowała specjalny system, który będzie analizować dane dotyczące szkód do nas zgłaszanych.

Wejście UNIQA w BLS było ekspresowe: proces decyzyjny zajął trzy tygodnie, a po kolejnych trzech wystartowaliśmy, jako drugi ubezpieczyciel w Polsce.

Dobry pomysł dla likwidacji to...

...BLS. Bardzo szybko uznaliśmy, że chcemy w to wejść. Proces decyzyjny zajął nam trzy tygodnie. Po kolejnych trzech wystartowaliśmy - jako drugi ubezpieczyciel w Polsce. Dlaczego tak szybko? Bo wszystko jest kwestią procesów, a my znaleźliśmy u siebie taki, który wygląda dokładnie jak BLS. To proces obsługi szkód z Zielonej Karty. Tam przecież również likwiduje się szkodę w imieniu innego ubezpieczyciela. Wystarczyła więc nam ta droga. Wdrożenie BLS odbyło się bez wielkiej pracy i dużych kosztów.

Cieszymy się, że poza rynkowym BLS mamy też swój, własny. Wersja rynkowa powstała zaledwie dla 60% rynku, a my nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której odsyłamy z kwitkiem klientów, którzy do nas trafili. Dlaczego mielibyśmy to robić? Bo nie mieli szczęścia ze zgraniem się dwóch ubezpieczycieli - uczestników rynkowego BLS? Każdy ubezpieczyciel, który chce mieć rynkowy BLS, powinien go uzupełnić własnym.

Największe wyzwanie dla ubezpieczycieli...

...to bez wątpienia uporządkowanie tematu szkód osobowych. Rynek tkwi w tym momencie w błędnym kole. Ubezpieczyciele płacą "mniej więcej", czyli jedni mniej, a drudzy więcej, bo nie ma żadnego rynkowego wyznacznika poziomu wypłat. Problem braku standaryzacji szkód osobowych spowodował, że rynek w tym zakresie stał się nieprzewidywalny. Zmieniająca się stale sytuacja prawna zaburza wyniki ubezpieczycieli. Pojawiają się bowiem nowe roszczenia do szkód już zamkniętych. Uporządkowanie tej kwestii powinno być wspólną akcją całego rynku - wszystkich ubezpieczycieli, Polskiej Izby Ubezpieczeń, regulatora i sądów.

Uporządkowanie tematu szkód osobowych powinno być wspólną akcją całego rynku.

Przyszłością likwidacji szkód...

...są uproszczenia procesów. Szybka ścieżka, która początkowo budziła tak dużą nieufność klientów, stała się już normą. UNIQA jako pierwsza na rynku wprowadziła ją do oferty w szkodach majątkowych. Teraz ubezpieczyciele powinni nadążać za technologią i tym, co dzieje się w świecie. Nasi klienci żyją szybciej, więc chcą jak najwięcej spraw załatwiać przez Internet lub telefon. Z pewnością standardem powinno stać się załatwienie wszystkiego w ten sposób. Łącznie z kalkulacją szkody. Należy pamiętać, że kluczowym momentem jest zgłoszenie szkody. To właśnie wtedy musi się odbyć właściwa rozmowa z klientem. Przeprowadzona zgodnie z dobrym scenariuszem pozwoli na wyłapanie jak największej liczby ważnych informacji i przekierowanie szkody na odpowiednią ścieżkę jej likwidacji. Szybko i bez niepotrzebnego fatygowania klienta. W UNIQA sprawdza się to doskonale.

Jarosław Matusiewicz, dyrektor zarządzający ds. likwidacji szkód


Partnerem cyklu jest UNIQA.


Archiwum:

Pomyśl, że 25 lat to dopiero początek. Pomyśl UNIQA

 

Zobacz firmy: Accenture, PIU, Uniqa

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2015-10-29 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.