19 lutego Komisja Egzaminacyjna dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych przeprowadziła kolejny egzamin dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. Do części ubezpieczeniowej przystąpiło 179 osób, natomiast do części reasekuracyjnej zaledwie 4.
Do części ubezpieczeniowej przystąpiło 179 osób. |
|
|
Z nowości
Przed wejściem na salę egzaminacyjną, obok przypominania i utrwalania sobie niektórych kwestii, w rozmowach oczekujących pojawiały się wątpliwości związane m.in. z nowelizacjami, jakie weszły ostatnio w życie. Zastanawiano się czy w teście pojawią się związane z nimi pytania. Takich pytań jednak nie było.
Nie sprawdziła się tym razem zasada, że test rozpoczyna się najłatwiejszymi zagadnieniami, a dopiero później pojawiają są te trudniejsze. Ze szczególną uwagą należało pochylić się nad pytaniami, które nie pojawiały się dotychczas w testach z przeprowadzonych egzaminów, m.in. o przypis składki zebrany przez wszystkich brokerów zarejestrowanych w Komisji Nadzoru Finansowego.
Komisja zadbała o to, by zestaw pytań był inny od poprzednich. Zmieniono kolejności odpowiedzi, modyfikowano pojawiające się wcześniej pytania lub sformułowania, np. w dotychczasowym "typowym" pytaniu zamiast nazwy "ubezpieczenia budowlano-montażowe" teraz pojawiła się nazwa CAR/EAR. Z nowości w teście można było znaleźć pytanie o to, czy KNF może kontrolować spełnienie obowiązku posiadania OC komunikacyjnego.
Do puli nowych pytań dołączyło też kilka z zakresu kodeksu cywilnego. Z dyskusji pod salą egzaminacyjną najczęściej dobiegały spory o właściwą odpowiedź przy zadaniach związanych z dwoma kłopotliwymi zagadnieniami na "p": przedawnieniem roszczeń i pełnomocnictwem.
Oprócz tego zastanawiano się nad odpowiedziami na pytania wymagające znajomości danych finansowych za 2011 rok, np. o trzech największych ubezpieczycieli należności.
Do puli nowych pytań dołączyło kilka z zakresu kodeksu cywilnego. |
|
|
A to już bułka z masłem
Z zestawu "tradycyjnych", dobrze znanych z poprzednich egzaminów, zadań, wybrano tym razem m.in. wytłumaczenie znaczenia słowa "konosament" oraz określenie czym jest Incoterms. Poza tym zdający nie mieli raczej problemu z zagadnieniami związanymi z obowiązkowym ubezpieczeniem posiadaczy pojazdów mechanicznych czy podaniem udziału trzech pierwszych ubezpieczycieli w składce zebranej w dziale II. Ze standardowych pytań pojawiły się te dotyczące zakresu ubezpieczenia all risks, karencji w ubezpieczeniach na życie czy podwójnego ubezpieczenia. Tradycyjnie też w teście można było znaleźć zagadnienia związane z kodeksem morskim, m.in. pytanie o opłatę stornową.
Pojawiło się też kilka zadań polegających na obliczeniu kwoty odszkodowania czy sumy ubezpieczenia w BI. Trzeba było znać też rozporządzenia w sprawie ubezpieczeń obowiązkowych, w innym przypadku można było stracić kilka punktów. Pytano - jak zwykle - o zakres oraz o moment powstania obowiązku ubezpieczenia.
Zagadnień związanych z historią ubezpieczeń było niewiele. Jedno z nich dotyczyło daty wprowadzenia formalnego monopolu w ubezpieczeniach w żegludze morskiej, handlu zagranicznym i tzw. obrocie dewizowym w okresie po II wojnie światowej. Tradycyjnie w teście dało się zauważyć drobne literówki.
Niewiele osób zdecydowało się zostać na sali do samego końca. |
|
|
Nie więcej niż godzinę
Jeden z członków Komisji Egzaminacyjnej zaznaczył, że udzielenie odpowiedzi na "tych kilka łatwych pytań" nie powinna zająć więcej niż godzinę. Faktycznie zdający zaczęli oddawać testy po ok. 60 minutach, jednak większość z nich "na gorąco" oceniała egzamin jako trudny. Mimo to niewiele osób zdecydowało się zostać na sali do samego końca. Za to przed salą tradycyjnie odbywało się nerwowe wertowanie notatek w poszukiwaniu odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytanie: "Czy zaznaczyłam/zaznaczyłem prawidłową odpowiedź?"
Komisja egzaminacyjna zapowiedziała opublikowanie wyników na czwartek po godz. 15.
Kinga Wiśniewska
Anna Trzcińska
Zobacz firmy: KNF
Artykuł: <<< 2013-02-20 >>>