Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2011-12-16 >>>

 

Prawo na weekend

 

Nawigacja

2011-12-19  

|<<

   

 >>|

2011-12-16  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2011-12-15  

|<<

     

 

Data publikacji: 2011-12-16

Dz.U. nr: 2892

Jak reklamować usługi ubezpieczeniowe w internecie - mailing

(CMS Cameron McKenna)

Nie ma osobnego aktu prawnego regulującego reklamę w internecie. Zastosowanie mają ogólne zasady dotyczące reklamowania. - Ewa Świderska z CMS Cameron McKenna

 

Rynek reklamy w Internecie rozwija się bardzo dynamicznie i cieszy się dużą popularnością wśród reklamodawców. Z badań wynika, że na wirtualną reklamę najwięcej wydają firmy z branży finansowej.

Przygotowując reklamę w Internecie firmy ubezpieczeniowe powinny mieć świadomość, że nie ma jednego aktu prawnego, który regulowałby tylko reklamę wirtualną. Do takiej reklamy mają zastosowanie ogólne zasady dotyczące reklamowania. Można je znaleźć przede wszystkim w ustawach o: zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ochronie danych osobowych oraz o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Mailing a spam

Ta ostatnia z ustaw (zwana dalej "Ustawą") ma zastosowanie przede wszystkim do reklamy w Internecie typu "mailing".

Do reklamy internetowej stosuje się m.in. zapisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Polega ona na przesyłaniu na adresy e-mail informacji handlowych, czyli informacji przeznaczonych bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku. Aby taka reklama nie została uznana za zakazany spam, informacja handlowa powinna być przez adresata reklamy "zamówiona". Co to znaczy? Zgodnie z Ustawą, informacja handlowa jest "zamówiona", jeżeli jej odbiorca uprzednio wyraził zgodę na jej przesłanie.

Zgoda na przesyłanie informacji handlowych

Ustawa określa wymogi dotyczące sposobu udzielania zgody na przesyłanie informacji handlowych. Po pierwsze, nie może być ona domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Po drugie, powinna być zgodą "poinformowanego", co oznacza, że wszystkie jej aspekty powinny być jasne dla wyrażającego zgodę. Na przykład, odbiorca w momencie wyrażania zgody powinien być świadomy na przesyłanie jakiego rodzaju informacji handlowych się godzi. I w końcu po trzecie, zgoda może być odwołana w każdym czasie.

Wysyłający informację handlową powinien wykazać że uzyskał na to zgodę.

Co do zasady, do sposobu wyrażania zgody na przesyłanie informacji handlowych będą miały zastosowanie zasady dotyczące udzielania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Jednak udzielenie zgody na otrzymywanie informacji handlowych nie jest tożsame z udzieleniem zgody na przetwarzanie danych osobowych. Zgody te powinny być pobierane oddzielnie.

W przepisach Ustawy nie została przewidziana szczególna forma wyrażenia zgody. Biorąc jednak pod uwagę, że to wysyłający informację handlową (w tym wypadku firma ubezpieczeniowa) powinien wykazać, że zgoda została udzielona, ważne jest by zgoda została w pewien sposób utrwalona. To będzie miało znaczenie dla celów dowodowych w razie ewentualnego sporu. Utrwalany powinien być również zakres udzielonej zgody.

Przesyłanie informacji handlowej na adresy e-mail publicznie dostępne

W odniesieniu do internetowej reklamy typu "mailing" powstało pytanie, czy przesyłanie informacji handlowych na adresy e-mail publicznie dostępne (np. adresy e-mail użytkowników portali społecznościowych), bez zgody właścicieli tych adresów, jest zakazanym spamem. Wątpliwości w tym zakresie rodzi przesłanka wynikająca z Ustawy, zgodnie z którą przekaz, by był zakwalifikowany jako zakazana niezamówiona informacja handlowa, musi być skierowany do "oznaczonego odbiorcy". Podzielone są zdania co należy rozumieć pod pojęciem "oznaczony odbiorca" i czy sam adres e-mail odbiorcę identyfikuje.

Przesyłanie spamu jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Wydaje się, że tak, tj. że odbiorca staje się "oznaczonym" już przez sam fakt posiadania adresu poczty elektronicznej. Zdaje się, że tylko taka interpretacja pozwala zrealizować cel Ustawy polegający na uniemożliwianiu przesyłania spamu. W sytuacji, gdyby uznać, że do zastosowania zakazu przesyłania niezamówionej informacji handlowej konieczna jest identyfikacja odbiorcy poprzez dodatkowe, inne jego dane niż adres e-mail (np. imię i nazwisko, adres zamieszkania), to dozwolone byłoby wysyłanie spamu do wszystkich tych odbiorców, których wysyłający zidentyfikować na podstawie takich dodatkowych danych nie może, a tak jest w przypadku większości dysponentów adresów poczty elektronicznej, na które wysyła się spam.

Immunitet pierwszego e-maila?

Wątpliwości budzi też to, czy dopuszczalne jest wysyłanie wiadomości e-mail zawierającej samą prośbę o wyrażenie zgody na przesyłanie informacji handlowych. Zdania doktryny w tym zakresie są podzielone. Jedni uważają, że takie działanie jest dopuszczalne, o ile wiadomość nie zawiera treści perswazyjnych służących promocji wizerunku wysyłającego bądź jego towarów lub usług. Inni z kolei twierdzą, że sama taka wiadomość pośrednio promuje wizerunek wysyłającego, a zatem wysyłanie jej bez zgody odbiorcy reklamy jest niedozwolone.

Na koniec należy dodać, że przesyłanie spamu jest czynem nieuczciwej konkurencji. Taki czyn może być uznany na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Ewa Świderska

radca prawny

CMS Cameron McKenna

 

Archiwum: Prawo na weekend

 

Zobacz firmy: CMS Cameron McKenna

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2011-12-16 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.