Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2011-11-07 >>>

 

Prawo

 

Nawigacja

2011-11-08  

|<<

   

 >>|

2011-11-07  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2011-11-04  

|<<

     

 

Data publikacji: 2011-11-07

Dz.U. nr: 2864

Które wypowiedzenie?

(PBUK, UFG)

Wszelkie działania mające na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie "o jaki rodzaj wypowiedzenia chodzi?" muszą być podjęte bez zbędnej zwłoki. Dlatego też ważnym jest, by odpowiednio ułożyć kolejność wykonywanych czynności i rozwiązać wszelkie zawiłości, zapewnić odpowiednie wsparcie informatyczne. - Monika Borowiecka-Paczkowska

 

Zgodnie z nowymi zasadami wprowadzonymi poprzez nowelizację ustawy o ubezpieczenia obowiązkowych, UFG i PBUK, umowa ubezpieczenia obowiązkowego może zostać wypowiedziana w dwóch przypadkach:

a. Standardowo - nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy na które umowa została zawarta,

b. Niestandardowo - jeżeli i posiadacz pojazdu mechanicznego w tym samym czasie jest ubezpieczony w dwóch lub więcej zakładach ubezpieczeń, przy czym co najmniej jedna z umów ubezpieczenia OC została zawarta w trybie art. 28 ust. 1, umowa zawarta w tym trybie może zostać przez niego wypowiedziana na piśmie.

W pierwszym przypadku umowa rozwiązuje się z ostatnim dniem okresu ubezpieczenia, w drugim - z dniem złożenia wypowiedzenia ubezpieczycielowi.

Który tryb wypowiedzenia?

Gdy już uda nam się rozwiązać problem daty, od której umowa traci ważność (o zawiłościach procesu ustalania tego faktu pisałam w poprzednim artykule), stajemy przed problemem ustalenia, jakiego rodzaju wypowiedzenie składa klient.

Pomocne będzie spojrzenie procesowe oparte o zbudowanie mapy procesu wg stanu TO BE, gdzie po kolei rozpisane zostaną wszystkie momenty decyzyjne i zapętlenia.

Nie jest to bowiem sprawa, którą ubezpieczyciel może zbagatelizować.

W przypadku wypowiedzenia standardowego sprawa jest prostsza - nie ma mowy o zwrocie składki za niewykorzystany okres (wręcz przeciwnie - jeżeli składka nie została opłacona w całości zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo do dochodzenia zobowiązania z tego tytułu), a umowa rozwiązuje się z ostatnim dniem okresu na jaki została zawarta.

Jednakże jeżeli wypowiedzenie dotyczy umowy zawartej w trybie art. 28 ust. 1 to przede wszystkim umowa rozwiązuje się z dniem wypowiedzenia, po drugie - za okres ponoszenia ochrony ubezpieczycielowi przysługuje należna składka. Mogą być również takie przypadki, gdy trzeba będzie dokonać zwrotu składki na rzecz ubezpieczającego, a tutaj nieubłagalnie obowiązuje nas okres 14 dni od daty wypowiedzenia umowy.

Tak więc wszelkie działania mające na celu uzyskanie odpowiedzi na pytanie "o jaki rodzaj wypowiedzenia chodzi?" muszą być podjęte bez zbędnej zwłoki. Dlatego też ważnym jest, by odpowiednio ułożyć kolejność wykonywanych czynności i rozwiązać wszelkie zawiłości, zapewnić odpowiednie wsparcie informatyczne. Czas w tym przypadku jest bardzo istotny. Im szybciej i sprawniej zdefiniujemy rodzaj wypowiedzenia, tym szybciej odznaczymy umowę jako wypowiedzianą. Tym samym ograniczymy ryzyko nienależnych wypłat..

Mapa procesu wg stanu TO BE

Mamy zatem pismo od klienta, w którym informuje nas, że niniejszym wypowiada umowę OC o numerze XXXXX. I ani słowa, w jakim trybie ta umowa jest rozwiązywana? Co wtedy robić?

+ Pytać klienta?

+ Opierać się tylko na danych z UFG?

+ Opierać się tylko na danych w naszych systemach?

+ Ale czy na pewno mamy takie dane?

+ Czy wiemy, w jakim trybie została zawarta umowa, którą klient wypowiada?

+ Czy powinniśmy badać istnienie drugiej umowy ubezpieczenia, jeżeli podejrzewamy że chodzi o rozwiązanie umowy w trybie klauzuli prolongacyjnej?

+ A co w przypadku, gdy nie potwierdzimy faktu podwójnego ubezpieczenia?

+ Czy umowa zawarta w trybie art. 28 ust. 1 powinna zostać w naszych systemach uznana za wypowiedzianą?

+ Czy też informujemy klienta, że odmawiamy rozwiązania umowy, ponieważ nie został spełniony warunek podwójnego ubezpieczenia?

W tym zakresie również pomocne będzie spojrzenie procesowe oparte o zbudowanie mapy procesu wg stanu TO BE, gdzie po kolei rozpisane zostaną wszystkie momenty decyzyjne i zapętlenia.

Proces wyjaśniania, czy umowa została rozwiązana i kiedy, nie może trwać zbyt długo.

Tylko w taki sposób każda osoba odpowiedzialna za ten proces w swojej firmie będzie mogła odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

+ Przez ile komórek proces będzie przechodził?

+ Czy nasze struktury są przygotowane do realizacji tych zadań?

+ O ile wydłuży się proces obsługi wypowiedzenia umowy?

+ Jaki to będzie miało wpływ na efektywność i wydolność procesu?

+ Jakie ryzyka mogą się pojawić w procesie?

+ Jakie uprawnienia należy nadać zaangażowanym w proces pracownikom?

+ Jakie oznaczenia w umowach należy wprowadzić w systemie informatycznym?

+ Jakie inne usprawnienia można wprowadzić?

+ Jak archiwizować zebrane dane?

+ Jak powiązać je z określoną umową ubezpieczenia?

+ Jakie zmiany w ankietach do umów ubezpieczenia (w systemie informatycznym) należy wprowadzić?

Proces wyjaśniania, czy umowa została rozwiązana i kiedy, nie może trwać bowiem zbyt długo. Bo w każdym momencie może zostać zgłoszone roszczenie z tytułu tej umowy. I wtedy może dojść do wypłaty odszkodowania / świadczenia z umowy, która faktycznie została już wypowiedziana. Wtedy też mamy do czynienia z kolejnym procesem, o którym warto powiedzieć. O tym problemie i możliwościach rozwiązań procesowych kilka słów w kolejnym artykule.

Monika Borowiecka-Paczkowska

Niezależny ekspert ubezpieczeniowy

 

Zobacz firmy: PBUK, UFG

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2011-11-07 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.