Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2011-10-13 >>>

 

Rynek

 

Nawigacja

2011-10-14  

|<<

   

 >>|

2011-10-13  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2011-10-12  

|<<

     

 

Data publikacji: 2011-10-13

Dz.U. nr: 2849

Bancassurance w oczach klientów

(Europa, Kredyt Bank, PIU, TNS Pentor, ZBP, eurobank)

Znaczna część Polaków nie jest świadoma tego, że korzysta z ubezpieczenia przy produkcie bankowym. Nawet jeśli ma świadomość posiadania ubezpieczenia, nie wie, kto jest ubezpieczycielem - wynika z raportu grupy Europa.

 

Grupa Europa zaprezentowała wczoraj raport "Bancassurance w Polsce". Przedsięwzięcie zostało zrealizowane przy wsparciu merytorycznym Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, a także we współpracy ze Związkiem Banków Polskich i Konfederacją Przedsiębiorstw Finansowych. Badania prowadzone były przez TNS Pentor oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

Jacek Podoba, prezes Europy, podkreślał, iż skala rynku bancassurance, jego siła i wielkość są dziś nieznane. To był jeden z impulsów do stworzenia raportu. Ponadto, czego przykładem są różne publikacje prasowe, bancassurance jest często postrzegana przez pryzmat skarg, zażaleń, negatywnych sygnałów. Produkty przedstawiane są jako zbyt skomplikowane, niezrozumiałe, czasem być może niewłaściwie sprzedawane. Celem badania była więc ocena świadomości klientów na temat posiadanych ubezpieczeń przy produktach bankowych, a także ocena zachowań klientów korzystających z takich produktów.

Co czwarty badany nie zna nazwy swojego ubezpieczyciela.

Wnioski z raportu

Badanie pokazało, że ubezpieczenie jest zawierane niejako przy okazji, często bezrefleksyjnie, a nierzadko traktowane jest wręcz jako część produktu bankowego, z której nie można zrezygnować. 67,2% respondentów zadeklarowało, że posiada co najmniej jeden produkt bankowy. W tej grupie 9,6% przyznaje, że ma do tego produktu ubezpieczenie. Duża liczba badanych, nawet jeśli ma świadomość ubezpieczenia, nie wie, z jakim ubezpieczycielem zawarła umowę. Nazwy swojego ubezpieczyciela nie zna co czwarty badany. Nieznajomość marki jest szczególnie widoczna w przypadku ubezpieczenia do kredytu gotówkowego, samochodowego oraz kart płatniczych. W przypadku tych produktów 30% badanych nie zna swojego ubezpieczyciela. Największą wiedzą mogą pochwalić się osoby, które korzystają z ubezpieczenia przy kredycie hipotecznym.

Respondenci dowiadują się o ubezpieczeniu zwykle od doradcy bankowego. 83% osób, które uzyskały w ten sposób informacje, oceniło wiedzę pracownika banku dobrze lub bardzo dobrze, a tylko 1% negatywnie. Również klienci dobrze czują się z poziomem swojej wiedzy o ubezpieczeniach. Średnia ocena wiedzy o wykupionym ubezpieczeniu wyniosła 6,35 na 10. Jednak w trakcie badania okazywało się, że faktycznie ich wiedza na ten temat była ograniczona.

Klienci wysoko oceniają swoją wiedzę w zakresie bancassurance.

Respondenci najbardziej zainteresowani są ubezpieczeniem utraty pracy (48%). Badani chcieli też zabezpieczyć bliskich na wypadek swojej śmierci czy wypadku (43%).

Ankietowani są zadowoleni ze swojego ubezpieczenia (93% pytanych) i uważają, że jest im ono potrzebne (91%). Ponad 80% respondentów wykupiłoby ubezpieczenie, gdyby ponownie miało podejmować taką decyzję.

Obalanie mitów

Uczestnicy panelu dyskusyjnego omawiającego wyniki badania, podkreślali, że opinie, iż ubezpieczenia są niejako wmuszane klientom banku, są "mitem zaprzeszłym". Zbigniew Kudaś, wiceprezes Kredyt Banku, przypomniał, że kilkanaście lat temu, kiedy rynek bancassurance ruszał, klienci nie wiedzieli co to za produkty, a pracownicy banków nie potrafili wyjaśnić płynących z nich korzyści. Marcin Łuczyński, członek zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, podkreślił, iż od tamtej pory sektory bankowy i ubezpieczeniowy wykonały dużą pracę, aby zwiększyć poziom wiedzy klientów. Zwrócił uwagę na samoregulację, m.in. rekomendacje dobrych praktyk bancassurance. Wszyscy wskazywali, iż edukacja klientów jest niezbędna. Zdaniem prof. Małgorzaty Iwanicz-Drozdowskiej ze Szkoły Głównej Handlowej, sielanka, w której klienci nie wiedzą co mają i się cieszą, nie może trwać długo. Wojciech Humiński, wiceprezes eurobanku, wskazywał, iż na rynku finansowym ważna jest budowa długoterminowych relacji z klientem. A przy takich relacjach wybór produktów przez klienta powinien być świadomy.

Klienci identyfikują produkt ubezpieczeniowy z bankiem, a nie firmą ubezpieczeniową.

Jedną z dyskutowanych podczas panelu kwestii była nieznajomość przez klienta marki ubezpieczyciela przy produktach bankowych. Zbigniew Kudaś stwierdził, iż to oddaje rzeczywistość. Ubezpieczyciel stoi za bankiem. Zdaniem wiceprezesa Kredyt Banku, na rynku ubezpieczeniowym jest ponadto bardzo mało specjalistów, którzy zajmują się bancassurance.

Mówiąc o przyszłości bancassurance, Zbigniew Kudaś stwierdził iż grupy bankowo-ubezpieczeniowe nie mają dużego sensu. Zastrzegł przy tym, że on również do takiej grupy należy. Jednak w Europie grupy bankowo-ubezpieczeniowe nie odnoszą większych sukcesów. Zdaniem Zbigniewa Kudasia niezbędna jest konkurencja.

Wśród motorów rozwoju bancassurance, uczestnicy panelu wymieniali rozwój bankowości, długoterminowe relacje z klientem, a także konkurencyjność i innowacyjność ubezpieczycieli.

Eliza Kosicka

Również:

Puls Biznesu, nr 197 (2011-10-13), str. 13, MGA, Ubezpieczyciel nie wypromuje się w banku

Dziennik Gazeta Prawna, nr 199 (2011-10-13), str. A13, Magdalena A. Olczak, Sprawdź, czy masz ubezpieczenie


Nadal brakuje twardych danych finansowych dotyczących rynku bancassurance. Takie dane zaczęła zbierać Polska Izba Ubezpieczeń. Rynek musiał czekać tak długo. Ważne jednak, że takie działania podjęto. Szkoda, że nie pokusił się o to KNF.

Eliza Kosicka

 

Zobacz firmy: Europa, Kredyt Bank, PIU, TNS Pentor, ZBP, eurobank

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2011-10-13 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.