Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2009-10-08 >>>

 

Rynek

 

Nawigacja

2009-10-09  

|<<

   

 >>|

2009-10-08  

<<<

>>>

 >>|

2009-10-07  

|<<

     

 

Data publikacji: 2009-10-08

Dz.U. nr: 2343

Solvency II wymusi zmiany

(CEIOPS, KE, MF, RRRF, Rzecznik Ubezpieczonych)

Ustawa o działalności ubezpieczeniowej w większości przepisów będzie musiała się zmienić. Przede wszystkim dlatego, że zmieni się model nadzoru, i w ogóle model funkcjonowania zakładu ubezpieczeń. - Katarzyna Przewalska z Ministerstwa Finansów

 

W Ministerstwie Finansów prowadzi się równolegle wiele prac związanych bezpośrednio z rynkiem ubezpieczeniowym.

Numer jeden

Obecne prace MF skupiają się głównie na Solvency II.

W bieżących pracach głównym tematem jest obecnie dyrektywa Solvency II. Na poziomie europejskim trwają prace nad środkami wykonawczymi do tej dyrektywy. Ciężar prac został przekazany CEIOPS, który poproszony został o przygotowanie porad dla Komisji Europejskiej. Sam harmonogram prac jest dosyć skomplikowany. W najbliższych dwóch latach CEIOPS będzie przeprowadzał szereg badań mających na celu wypracowanie właściwych rozwiązań. Procedura opracowania i przyjęcia środków wykonawczych ma się zakończyć ostatecznie w 2012 r. i wejść w życie razem z Dyrektywą. W szczególności prace dotyczą m.in. wymogów kapitałowych, ustalania rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, metod stosowanych przez organy nadzoru przy zatwierdzaniu oceny i klasyfikacji pozycji środków własnych czy zatwierdzania przez organy nadzoru wewnętrznych modeli ryzyka. Siłą rzeczy większość tych prac przerzuconych jest na prawników, matematyków czy specjalistów od zarządzania ryzykiem, tak w CEIOPS, jak i w poszczególnych organach nadzoru. Wszystkie prace odbywają się oczywiście z udziałem rynku.

Trwają prace nad kształtem zintegrowanego nadzoru, który ma być wprowadzony do przyszłego roku.

Jednocześnie dokumenty przygotowane przez CEIOPS są przedmiotem prac działającej w ramach Komisji Europejskiej grupy roboczej ds. wypłacalności ubezpieczeniowej, w której pracach uczestniczą przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

Równolegle trwają również prace nad kształtem zintegrowanego nadzoru, który ma być wprowadzony do przyszłego roku. Prace formułujące przepisy odbywają się w tej chwili na poziomie Komisji Europejskiej. Nadzór będzie miał oczywiście charakter współpracy między nadzorami. Dlatego w tym obszarze rozstrzyga się kwestie dotyczące tego, jak nadzory mają współpracować, zachować się w kryzysowych sytuacjach, jak rozstrzygać ewentualne spory. Regulacje te zostały opublikowane 23 września br. i są dostępne na stronie internetowej KE. Przewidują one powołanie ESRB (European Systemic Risk Board), która będzie odpowiadała za monitorowanie rynku finansowego (nadzór makro) oraz powołanie ESAS (European Supervisory Authorities), które będą odpowiedzialne za nadzór w poszczególnych sektorach (nadzór mikro). Odpowiednio w sektorze ubezpieczeniowym European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA), w sektorze bankowym European Banking Authority (EBA) i w sektorze kapitałowym - European Securities and Markets Authority (ESMA).

Zmiany w prawie

Solvency II wymusi zmianę ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Przyjęcie przez Polskę Solvency II wymagać będzie zmiany ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Przypuszcza się, że za dwa lata, czyli rok przed terminem wejścia w życie, ustawa zgodna z nowymi regulacjami, powinna trafić do Sejmu.

Ustawa o działalności ubezpieczeniowej w większości przepisów będzie musiała się zmienić, przede wszystkim dlatego, że zmieni się model nadzoru. Wprowadzone zostanie indywidualne ryzyko, indywidualne podejście i mechanizmy wewnętrzne oceny ryzyka, wymogów kapitałowych, jak też wymogów nadzorczych. Potrzebna będzie zatem kolejna reforma prawa ubezpieczeniowego. Wydaje się, że dotknie to tylko ustawę o działalności ubezpieczeniowej, a jedynie może w jakiś innych aspektach, np. technicznych, również inne ustawy.

Oczywiście w zakresie tym będziemy ściśle współpracować z Komisją Nadzoru Finansowego oraz rynkiem. W czasie całego procesu legislacyjnego, będą odbywać się konsultacje, w miarę postępu prac KE nad środkami wykonawczymi. Od nich zależy bowiem, w jaki sposób nowe regulacje będą miały być transponowane do polskiego prawa. Kiedy pojawią się w formie rozporządzeń, będą bezpośrednio obowiązywały i nie będzie obowiązku transponowania ich do naszego prawa. Jeżeli natomiast będą w formie dyrektywy, powstanie obowiązek przetransponowania ich do naszego systemu prawnego. Jeżeli chodzi o pozostałe ustawy, być może wymagać one będą technicznych zmian. Natomiast nie przewidujemy obecnie żadnych zmian systemowych dotyczących ubezpieczeń obowiązkowych. W tym zakresie idziemy torem, który wyznacza prawo unijne. Ubezpieczenia komunikacyjne są tak międzynarodowo uwarunkowane, że mielibyśmy ogromne trudności, gdybyśmy obecnie chcieli tworzyć w tym zakresie jakieś szczególne regulacje.

Nie są przewidywane żadne zmiany systemowe dotyczące ubezpieczeń obowiązkowych.

Taką szczególną regulacją, którą posiadamy od wielu lat, są zabezpieczenia na wypadek upadłości. Inne kraje albo nie mają takich rozwiązań, albo prowadzą inne systemy. Dlatego w razie upadłości zakładu ubezpieczeń, w kontekście międzynarodowym, z faktu tego mogłyby wyniknąć dość duże problemy. Komisja zintensyfikowała ostatnio prace nad tą kwestią, dlatego mamy nadzieję, że ostatecznie w ramach Solvency II będą także regulacje dotyczące systemów gwarancyjnych. Sprawa jest bardzo drażliwa i trudna. W przypadku ubezpieczeń, zwłaszcza kiedy w grę wchodzi sprawa ryzyka i często nielimitowanej odpowiedzialności, takie systemy zabezpieczeń są trudne do stworzenia na poziomie międzynarodowym.

Nie tylko Solvency II

Pracujemy także nad wieloma innymi sprawami dotyczącymi prawa ubezpieczeniowego. Główne prace dotyczą niedawno przyjętej dyrektywy o reasekuracji oraz zmiany ustawy o działalności. Obecnie przygotowywane są rozporządzenia do tej ustawy.

Ponadto prowadzimy prace w ramach Rady Rozwoju Rynku Finansowego. Ostatnio odbyły się trzy posiedzenia grupy roboczej ds. ubezpieczeń gospodarczych RRRF. Pierwsze z nich dotyczyło wszystkich spraw związanych z działalnością ubezpieczeniową, zgłaszanych na bieżąco. Na dwóch kolejnych została poruszona kwestia rzeczoznawców samochodowych, w związku z wystąpieniem Rzecznika Ubezpieczonych (zobacz: Rzeczoznawcy do przeglądu), oraz kancelarii odszkodowawczych (zobacz: Kancelaria odszkodowawcza jako pośrednik?). W toku dalszych spotkań powróciliśmy do kwestii odholowywania, ponieważ KE wyraziła wątpliwości co do zgodności tych regulacji z prawem europejskim. Ponadto omówiony został pomysł, wskazany w jednej z interpelacji poselskich, dotyczący możliwości dofinansowania działalności straży pożarnej (OSP i PSP) z umów ubezpieczeń OC komunikacyjnego, AC i NW (zobacz: Grupa robocza o odholowywaniu, strażakach i bezpośredniej likwidacji). Doskonale pamiętamy dyskusję, jaka miała miejsce przy haraczu. Teraz temat ten, z trochę innego punktu widzenia, powraca.

Katarzyna Przewalska

Zastępca dyrektora w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów

 

Zobacz firmy: CEIOPS, KE, MF, RRRF, Rzecznik Ubezpieczonych

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2009-10-08 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.