Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2009-09-24 >>>

 

Rynek

 

Nawigacja

2009-09-25  

|<<

   

 >>|

2009-09-24  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2009-09-23  

|<<

     

 

Data publikacji: 2009-09-24

Dz.U. nr: 2333

UFG bardziej aktywne

(DataWise, Generali, HP, MSWiA, UFG)

UFG zwiększyło swoją aktywność w ramach Ośrodka Informacji. Chce bardziej współpracować z ubezpieczycielami, a także wykorzystać potencjał baz danych.

 

+ Portal jako narzędzie do kontaktów UFG z ubezpieczycielami

+ UFG przedstawia raporty z analiz baz danych

+ Nacisk na usprawnienie przekazywania informacji

 

Problemy związane z jakością i kompletnością danych przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń były jednym z tematów seminarium Ośrodka Informacji UFG. Przedstawiono także nowe inicjatywy i projekty Ośrodka.

Projekty UFG

Przedstawiciele OI UFG wśród projektów zrealizowanych w 2009 r. wymienili:

+ portal dla ubezpieczycieli, na którym zapewniono dostęp do raportów: o umowach wielokrotnych OC i AC, umowach zawartych po wyrejestrowaniu pojazdu, o jakości przekazywanych danych.

+ zapytanie przez portal o pokryciu ubezpieczeniowym w zakresie OC (zobacz: UFG uruchamia zapytania o OC online). Przemysław Czapliński z OI podał, iż od początku sierpnia tą drogą trafiło już 6,7 tys. zapytań.

+ słownik terminów specjalistycznych, który ma być narzędziem standaryzacyjnym.

+ badania ankietowe w zakresie standaryzacji i przydatności poszczególnych raportów OI UFG.

UFG chce zwiększyć rolę odpowiedzi automatycznych.

W 2009 r. UFG przeprowadziło również, wspólnie z Generali i HP projekt pilotażowy dotyczący wykorzystania kodów 2D AZTEC z dowodów rejestracyjnych do uzyskiwania z Ośrodka Informacji UFG informacji o szkodowości klienta przez agentów ubezpieczeniowych.

Wojciech Bijak, dyrektor Biura OI, dodał, iż w najbliższym czasie przeprowadzone będą również:

+ projekt Delta, który ma na celu podniesienie stopnia kompletności baz danych OI UFG. W ramach projektu Ośrodek przygotuje informację dla każdego zakładu ubezpieczeń na temat stanu bazy wynikającego z zasilenia dokonanego przez ten zakład. Ubezpieczyciele dokonają porównania swoich zasobów z informacją OI, ustalą różnicę zbiorów i uzupełnią dane. Projekt został poprzedzony przekazaniem informacji dwóm ubezpieczycielom: PZU i Generali. Generali nie przesłało jeszcze zwrotnie danych. Z kolei PZU, w wyniku porównania stanu bazy własnej i UFG, przesłało ponad 2,2 mln rekordów danych dotyczących umów ubezpieczenia z lat 2008-2009.

W ciągu 2 miesięcy 6,7 tys. zapytań online o pokryciu w zakresie OC.

+ raport o przebiegu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych - celem jest m.in. analiza adekwatności danych gromadzonych w UFG, analiza możliwości wykorzystania zapytania przez portal do udzielania informacji.

+ raporty online dla zakładów ubezpieczeń w zakresie informacji o szkodach - dzięki mechanizmowi wypracowanemu w trakcie projektu będzie możliwe uruchomienie zapytania w trybie portalowym. Ograniczy to również rolę certyfikatów przy pozyskiwaniu przez ubezpieczycieli informacji z UFG.

Jakość danych

Ubezpieczyciele mają dostęp m.in. do raportu o umowach wielokrotnych.

Wiele miejsca podczas seminarium poświęcono również jakości danych. Marek Binięda z UFG pokazywał, jakie błędy dotyczą m.in. numerów PESEL, marki i rodzaju pojazdu, numeru rejestracyjnego i VIN. Przykładowo w bazie OI dotyczącej OC 79% osobom przypisano numer PESEL spełniający wymogi poprawności. 6% przypisano natomiast numery technicznie spełniające warunki poprawności, ale które nie są prawdziwymi numerami PESEL. Najczęściej stosowany jest numer techniczny. Marek Binięda przyznał, iż po części UFG przyczynił się do tego sam Fundusz. Kilka lat temu, kiedy zaczęto zbierać dane, wielu ubezpieczycieli nie dysponowało numerami PESEL. Fundusz przekazał im więc numer techniczny (11111111116). Okazuje się, że w wielu przypadkach numer ten jest nadal stosowany, i np. przy odnowieniach umów nie jest poprawiany. W przypadku bazy AC problem ten jest już mniejszy. Blisko 94% osób ma numery PESEL spełniające wymogi poprawności.

Problemem jest również jakość danych teleadresowych. Krzysztof Pędzich z DataWise, firmy, która przeprowadziła dla UFG badanie w zakresie higieny danych na próbie 3 tys. adresów, pokazywał, iż najczęstsze problemy dotyczą braku danych, różnych wariantów zapisu tej samej nazwy, zapisywanie danych do jednego pola, błędów ortograficznych czy literówek.

Niespójność danych to nie tylko problem, który zauważa UFG, ale również CEPiK. Dorota Cabańska z MSWiA mówiła, jak przebiega wyjaśnianie niezgodności.

Eliza Kosicka

 

Zobacz firmy: DataWise, Generali, HP, MSWiA, UFG

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2009-09-24 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.