Jeszcze na początku tego roku znacznie mniej Polaków niż przed rokiem deklarowało, że wyjedzie na urlop. Spośród tych, którzy wybrali wycieczki zagraniczne w ubiegłym roku, tylko 62% zadeklarowało wówczas chęć ponownego wyjazdu na urlop za granicę.
Kryzys w sferze deklaracji?
Liczba wykupionych w 2009 r. wycieczek zagranicznych jest zbliżona do wyników ubiegłorocznych. |
|
|
Teraz, kiedy sezon urlopowy dobiega końca, już wiadomo, że deklaracje Polaków nie miały do końca przełożenia na rzeczywistość. Dane biura podróży
Neckermann pokazują, że liczba wykupionych w sezonie 2009 wycieczek zagranicznych jest zbliżona do wyników ubiegłorocznych. "Kryzys widoczny był jedynie w sferze deklaracji, ale liczba sprzedanych wycieczek się nie zmniejszyła." - podkreśliła
Magda Plutecka-Dydoń z Neckermann Polska. Prawdą jest jednak, że Polacy decydowali się na tańsze wycieczki. Dlatego też Neckermann Polska spodziewa się obniżenia obrotów o 8-9%. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się oferty
last minute. To z kolei miało bezpośrednie przełożenie na ubezpieczenia turystyczne.
Tańsze wyjazdy - tańsze ubezpieczenia
22% spadek przypisu z ubezpieczeń turystycznych zanotował Mondial Assistance. |
|
|
Przedstawiciele
Mondial Assistance zwracają uwagę, że Polacy, wybierając tańsze wycieczki, decydują się na tańsze ubezpieczenie. Ubezpieczyciel od listopada 2008 r. do sierpnia tego roku zanotował 22% spadek, do 9,03 mln zł, przypisu składki z ubezpieczeń turystycznych. Średnia cena ubezpieczenia spadła natomiast o 18%.
Robert Drozd, kierownik ds. rozwoju rynku w Mondial Assistance, twierdzi, że wyniki te pokazują, że Polacy w ramach oszczędności ograniczają również wydatki na ubezpieczenia. "Wyraźną tendencją w tym roku była rezygnacja z dodatkowych ryzyk. Popularność bardziej rozbudowanych polis zmalała o jedną czwartą." - podkreślił.
Zauważalny jest spadek sprzedaży ubezpieczeń na wypadek rezygnacji z wycieczek. Z uwagi na to, że produkt taki można kupić na miesiąc przed wyjazdem, przy wzrastającym zainteresowaniu ofertą last minute, ubezpieczenia te nie sprzedają się tak dobrze, jak przed rokiem.
O 30% wzrosła sprzedaż w kanale direct. |
|
|
O blisko 50% spadła sprzedaż ubezpieczeń turystycznych we współpracy z liniami lotniczymi. "Nie wynika to z tego, że Polacy mniej chętnie podróżują samolotami." - podkreślił Robert Drozd. Spadek wynika po pierwsze z upadku jednego z kluczowych klientów Mondial Assistance -
Centralwings. Po drugie, jak wskazał, Robert Drozd, spowodowane jest wprowadzeniem unijnej dyrektywy zakazującej automatycznego dodawania ubezpieczeń do biletów lotniczych.
Wzrost sprzedaży, jako jedyny segment, odnotował natomiast direct. Jego udział w całej sprzedaży ubezpieczeń turystycznych firmy wzrósł z 2,6% do 6,7%. W kanale tym wyższa jest również średnia cena polisy. Rafał Mrozowski z Mondial Assistance podkreśla, że osoby kupujące ubezpieczenia turystyczne w internecie to zazwyczaj osoby podróżujące samodzielnie, a także bardziej świadome zagrożeń.
Mondial Assistance na następny rok prognozuje, że sprzedaż ubezpieczeń turystycznych wzrośnie o 5%, do ponad 10,2 mln zł. Firma zamierza także sukcesywnie zwiększać udział kanału direct w sprzedaży swoich produktów. W kolejnym roku dział tego kanału miałby sięgnąć 10%.
Marta Kasperek
Również:
Parkiet, nr 215 (2009-09-18), AHB, str. 9, Sprzedaz niższa, bo wakacje były tańsze
Rzeczpospolita, nr 219 (2009-09-18), str. B8, a.h.b., Tańsze wycieczki to niższe dochody z polis ubezpieczeniowych
Inne: Dziennik Gazeta Prawna
Zobacz firmy: Centarlwings, Mondial Assistance, Neckermann
Artykuł: <<< 2009-09-18 >>>