Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2021-02-05 >>>

 

Punkty widzenia

 

Nawigacja

2021-02-08  

|<<

   

 >>|

2021-02-05  

<<<

>>>

 >>|

2021-02-04  

|<<

     

 

Data publikacji: 2021-02-05

Dz.U. nr: 5171

Netflix w ubezpieczeniowym towarzystwie

(Allegro, Aviva, BIK Serwis, BLIK, Blue Media, Canal Plus, Energa, Ergo Hestia, KNF, NAU, NBP, Netflix, Orange, Play, Polkomtel, Supra Brokers, Tauron, UPC, Uber)

Model subskrypcyjny to nie jest zmiana sposobu płatności, ale zmiana sposobu myślenia całej organizacji. Ubezpieczenia wydają się naturalnie dopasowane do takiej transformacji i nawet jeśli nie obejmie ona z różnych względów wszystkich usług, to długofalowo może stanowić realny wyróżnik naszej oferty na generycznym rynku ofert ubezpieczeniowych.

- Krystian Wesołowski, Head of Sales, Blue Media

 

Netflix nie zmienił filmów na lepsze. Netflix zmienił logistykę i zlikwidował moment płatności. W Netflix nie zastanawiamy się, jak zamówić film, nie myślimy jak go opłacić, po prostu o tym nie pamiętamy i nie zwracamy na to uwagi. Filozofia Netflix jest już w ubezpieczeniach, w wielu miejscach.

Wystarczy spojrzeć na technologicznych liderów branży, m.in.: Avivę i Ergo Hestię, którzy z powodzeniem rozwijają ideę "Ubezpieczeniowej Ekonomii Subskrypcji". Realizują projekty, na które część zakładów ubezpieczeń nieśmiało - i niewykluczone, że z pewną zazdrością - patrzy. Ich przepis na sukces? Zaczęli od ostatniej mili, czyli po prostu od wygodnej płatności składki, która znacznie poprawia spłacalność inkasa.

Wygodna płatność jednorazowa

W sklepie internetowym zwykły przelew, realizowany ręcznie przez kupującego, praktycznie zanika. Funkcjonuje wyłącznie w miejscach, gdzie pojawiają się wysokie kwoty transakcji, czy w zakupach, gdzie osoba sprzedająca i kupująca nie prowadzą działalności handlowej, a platforma nie oferuje innej, wygodnej metody. Można powiedzieć, że zwykły przelew to "retro payments". W wielu miejscach udział płatności online w ogóle transakcji przekracza już 90%.

Weźmy przykład BLIK-a. Jeszcze pięć lat temu BLIK miał zaledwie kilka procent udziału w płatnościach online. Dziś jest to średnio ponad 30%. Popularność tego rozwiązania wynika z szerokiego poziomu dostępności usługi oraz wygody użytkowania. To właśnie te dwa czynniki: wygoda i szeroki dostęp są podstawą do myślenia o uruchomieniu płatności online w towarzystwie ubezpieczeń.

Niezależnie od modelu sprzedaży - za pośrednictwem agenta, przez telefon, internet czy aplikację albo przez kanały affinity - ubezpieczony musi otrzymać dostęp do wygodnej i szybkiej płatności online. Dystrybucja może odbywać się na wiele sposobów, kanałami zdalnymi, poprzez kod BLIK u agenta, interaktywny link na polisie, dystrybuowany przez wiarygodny SMS, w mailu poprzez eKonto klienta na portalu ubezpieczeniowym.

Oprzyjmy te intuicję o konkretne dane. Blue Media obsługuje wielu pośredników ubezpieczeniowych dystrybuujących rozmaite produkty, m.in. BIK Serwis, Nauczycielska Agencja Ubezpieczeniowa, Supra Brokers. W wielu przypadkach, już dzień po uruchomieniu usługi płatności online, ich procentowy udział w porównaniu do zwykłego przelewu (ręcznie kopiowanego z polisy) przekroczył 60%.

Jeden ekosystem płatności

W branży ubezpieczeniowej spotykamy się z dwoma różnymi podejściami do płatności. Często wynikają one z uwarunkowań technologicznych, czasami zaszłości historycznych lub złożoności wielu systemów zarządzających sprzedażą i procesami w towarzystwach ubezpieczeń.

Niezależnie od modelu sprzedaży, ubezpieczony musi otrzymać dostęp do wygodnej i szybkiej płatności online.

Pierwszym z nich są dedykowane integracje usług płatniczych z konkretną spółką ubezpieczeniową (majątkową lub życiową) lub konkretnym systemem zarządzającym tylko jednym kanałem sprzedaży np. direct, aplikacja. Drugie podejście jest bardziej holistyczne i prowadzi do utworzenia po stronie zakładu ubezpieczeń "payment huba", czyli miejsca, które pozwala na zarządzanie (już po stronie towarzystwa lub w modelu outsourcingu) usługą płatności w wielu obszarach, wielu kanałach, często również dla wielu spółek z grupy.

Zastanawiając się nad wyborem rozwiązania płatniczego, warto zadać sobie pytanie - Czy zapisując kartę płatniczą w Allegro zastanawiamy się, czy będziemy mogli zapłacić za zakupy od różnych dostawców? Nie. Czy zapisując kartę w Uberze zastanawiamy się, czy będziemy mogli opłacić kurs u konkretnego kierowcy zapisaną kartą? Nie. Dodaję do koszyka i kupuję, wsiadam i jadę. Dlatego, że to jest dla nas naturalny proces. Tak samo może funkcjonować zakup produktów ubezpieczeniowych - kupując polisę w kanale direct lub u agenta, poprzez aplikację klient zapisze na stałe kartę (lub inne źródło pieniądza) i będzie wygodnie kupował kolejny produkt, regulował kolejną ratę.

Słonia zjedz po kawałku

Wyżej opisany przykład to oczywiście idealny wariant, który gwarantuje poziom Netflixa w ubezpieczeniowym towarzystwie. Nie wszystko należy realizować za jednym zamachem. Czasami transformacja cyfrowa zajmuje całe lata i nie jest to nic dziwnego. Składa się na to szereg czynników, chociażby silna reglamentacja dystrybucji ubezpieczeń. Jako Blue Media, będąc pod jednoczesnym nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego (instytucja płatnicza) i Narodowego Banku Polskiego (izba rozliczeniowa), sami doskonale wiemy, jak trudno jest znaleźć kompromis pomiędzy wygodą dla użytkownika a spełnieniem wszystkich formalnych regulacji.

Podłącz źródło pieniądza

Najważniejszy element całej układanki. Model subskrypcyjny to nie jest zmiana sposobu płatności, ale zmiana sposobu myślenia całej organizacji. Ubezpieczenia wydają się naturalnie dopasowane do takiej transformacji i nawet jeśli nie obejmie ona z różnych względów wszystkich usług, to długofalowo może stanowić realny wyróżnik naszej oferty na generycznym rynku ofert ubezpieczeniowych.

Czasami transformacja cyfrowa zajmuje całe lata i nie jest to nic dziwnego.

Podłączenie źródła pieniądza oznacza, że dajemy użytkownikowi wygodną możliwość podłączenia dowolnego źródła pieniądza: karty, BLIK-a czy stałego zlecenia całkowicie online. Każda z tych form oczywiście działa w trochę inny sposób. Niektóre powalają na elastyczną zmianę kwoty obciążenia w trakcie trwania umowy ubezpieczeniowej, np. w przypadku doubezpieczenia czy indeksacji składki. Niektóre, w pewnych modelach wymagają dodatkowej autoryzacji, inne ograniczają się do stałej kwoty. Warto zauważyć, że w naszym niedawnym badaniu "Finanse Polaków w czasach pandemii" tylko 44% osób zadeklarowało, że nie korzysta z żadnej usługi subskrypcyjnej. To spadek blisko o 20% na przestrzeni zaledwie trzech lat.

Pokaż mi dane

Nawet 80% klientów płaci zobowiązanie finansowe tego samego dnia, w którym otrzymało informację o zobowiązaniu. Wielu klientów płaci w ciągu zaledwie 2 minut od otrzymania elektronicznego powiadomienia o zobowiązaniu. Oczywiście, o ile otrzymają komunikat w odpowiednim momencie dnia, godzinie i w wygodnej dla nich formie. Zaskakująco mały odsetek klientów (nawet jak dla nas) "odpina" zapisane wcześniej za pośrednictwem towarzystwa ubezpieczeń źródło pieniądza. Brzmi jak mit? Obsługując od 14 lat największy w Polsce portfel transakcji online wśród masowych wystawców faktur, do których należą m.in. Orange, Play, Polkomtel, Energa, Tauron, UPC, Canal Plus zgromadziliśmy całą masę danych. Większość obserwacji idealnie sprawdza się w towarzystwach ubezpieczeń. Co do zasady polisa za ubezpieczenie i rachunek za prąd, internet, czy telefon są zobowiązaniem o bardzo podobnym charakterze. Oczywiście w pierwszej kolejności opłacamy internet. Prądu może nie być, ważne, aby był internet. Genialnym rozwiązaniem byłoby dołączenie do faktur za internet zobowiązania za polisę. Z pewnością efekt byłby piorunujący 😊. To byłoby dopiero totalne disruption.

Ubezpieczeniowy Netflix jest w zasięgu ręki.

Netflix tuż za rogiem

Książkowa historia Netflixa zatytułowana jest "Netflix. To się nigdy nie uda". Sami w wielu projektach słyszeliśmy taką pseudoradę. Uruchamiając w 2003 roku pierwszą niebankową usługę w bankowości internetowej - doładowania telefonów - a potem realizując kolejne innowacyjne przedsięwzięcia, jak płatności natychmiastowe z banku do banku, system do opłat na autostradach AUTOPAY czy pierwsze weryfikacje tożsamości całkowicie online. Dziś jesteśmy przekonani, że "ubezpieczeniowy Netflix", przynajmniej w obszarze zmiany podejścia do płatności, jest w zasięgu ręki.

Krystian Wesołowski

Head of Sales, Blue Media


Partnerem artykułu jest Blue Media.

 

Zobacz firmy: Allegro, Aviva, BIK Serwis, BLIK, Blue Media, Canal Plus, Energa, Ergo Hestia, KNF, NAU, NBP, Netflix, Orange, Play, Polkomtel, Supra Brokers, Tauron, UPC, Uber

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2021-02-05 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.