Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2014-02-07 >>>

 

Prawo na weekend

 

Nawigacja

2014-02-10  

|<<

   

 >>|

2014-02-07  

<<<

>>>

 >>|

2014-02-06  

|<<

     

 

Data publikacji: 2014-02-07

Dz.U. nr: 3425

Raport UOKiK dot. klauzul abuzywnych stosowanych przez deweloperów

(CMS, UOKiK)

Wprawdzie treść umów deweloperskich bardzo różni się od treści umów ubezpieczenia, ale mimo wszystko warto zwrócić uwagę jakie zastrzeżenia miał UOKiK. - Paweł Stykowski, Sylwia Raszplewicz , CMS

 

W okresie od kwietnia do grudnia 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę przedsiębiorców świadczących usługi na rynku deweloperskim. Pod lupą Prezesa znalazło się przeszło 1,1 tysiąca wzorców umownych, 1,2 tysiąca zawartych kontraktów oraz prospekty emisyjne. Jednym z celów kontroli było wyeliminowanie niekorzystnych dla konsumentów praktyk oraz postanowień wzorców umownych. Wprawdzie treść umów deweloperskich bardzo różni się od treści umów ubezpieczenia, ale mimo wszystko warto zwrócić uwagę jakie zastrzeżenia miał UOKiK.

UOKiK: Deweloper nie może wymagać polisy konkretnego ubezpieczyciela.

Deweloper wskazuje zakład ubezpieczeń

Zdaniem Prezesa UOKiK przykładem postanowień umownych sprzecznych z dobrymi obyczajami, które w sposób rażący naruszają interesy konsumenta są postanowienia, na podstawie których deweloper nakłada na konsumenta różnego rodzaju dodatkowe, nieuzasadnione obowiązki. Jednym z takich obowiązków jest wymóg zawarcia umowy ubezpieczenia mienia ruchomego oraz ponadstarndardowego wyposażenia lokalu, a także ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Nałożenie na konsumenta jakichkolwiek dodatkowych obowiązków (obok zasadniczych obowiązków wynikających z danego typu umowy) powinno bowiem znaleźć uzasadnienie w przepisach prawa lub chociażby w dobrych obyczajach. Należy się również zastanowić czy takie działanie dewelopera nie budzi wątpliwości natury regulacyjnej - wymaganie dewelopera zawarcia przez konsumenta umowy ubezpieczenia ze wskazanym zakładem ubezpieczeń z pewnością prowadzi do zawarcia umów ubezpieczenia z tym zakładem. Czy można takie działanie uznać za pośrednictwo ubezpieczeniowe?

UOKiK: Zgody i upoważnienia powinny być wyodrębnione z treści wzorca.

Zgody i upoważnienia wtopione w treść wzorca

Raport UOKiK z przeprowadzonej kontroli zawiera także szereg uwag, które mogą stanowić wskazówki przy analizie ogólnych warunków ubezpieczenia. Poważne wątpliwości wzbudziła praktyka zamieszczania w treści ogólnych warunków umowy treści pełnomocnictwa lub zobowiązania konsumenta do udzielenia deweloperowi pełnomocnictwa. Działanie takie, zdaniem UOKiK, należy uznać za niekorzystne z punktu widzenia interesu konsumenta. Pełnomocnictwo, co do zasady, powinno zostać wyodrębnione z treści wzorca umowy, tak aby konsument mógł złożyć odrębny podpis pod udzielanym przez siebie pełnomocnictwem. Warto o tym pamiętać przy wpisywaniu treści zgód i upoważnień do OWU, wniosków o zawarcie umowy ubezpieczenia i deklaracji przystąpienia do ubezpieczenia - na przykład zgody na wystąpienie przez zakład ubezpieczeń o informacje o stanie zdrowia ubezpieczającego lub ubezpieczonego udzielanej na podstawie art. 22 ustawy o działalności ubezpieczeniowej.

Kto ma interpretować klauzule generalne?

Prezes UOKIK wskazał także, że działaniem naruszającym interesy konsumentów jest między innymi posługiwanie się w umowach zwrotami nieostrymi i niedookreślonymi, które pozwalają deweloperowi na dokonywanie jednostronnej interpretacji postanowień umowy. Pojęcia tak jak "istotne wady", "drobne zmiany", "niedociągnięcia" potencjalnie mogą wystąpić także w ogólnych warunkach umowy ubezpieczenia, np. w opisie zakresu odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Nie jest to nowe zastrzeżenie - Prezes UOKiK kwestionował już na przykład stosowane przez zakłady ubezpieczeń definicje sportów ekstremalnych, uzasadniając swe zastrzeżenia w ten sam sposób. Jednak w naszej ocenie argumentacja ta nie jest słuszna - to nie są postanowienia pozwalające przedsiębiorcy na jednostronne interpretowanie umowy, gdyż ewidentnie w razie sporu wiążącej interpretacji nie będzie dokonywał przedsiębiorca, lecz sąd. Co więcej, sąd będzie zobowiązany - zgodnie z przepisami prawa - rozstrzygać wszelkie wątpliwości na korzyść konsumenta (lub odpowiednio ubezpieczającego, ubezpieczonego i uprawnionego z umowy ubezpieczenia).

UOKiK: Przedsiębiorca powinien informować klientów o zmianach w prawie.

Zastrzeżenia dot. zmiany umowy i odstąpienia

Zdaniem UOKiK asymetrię praw i obowiązków stron w umowach konsumenckich tworzą także postanowienia, które ograniczają możliwość dysponowania wierzytelnością przez konsumenta, a także uprawniają przedsiębiorcę do jednostronnej zmiany umowy bez wskazania konkretnej przyczyny uzasadniającej zmianę (np. "Deweloper ma prawo zmienić przewidywane w projekcie rozwiązania techniczne i materiałowe na inne o podobnym lub wyższym standardzie"). Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziły także klauzule przyznające konsumentom prawo do odstąpienia czy wypowiedzenia umowy, które jednocześnie ograniczają możliwość faktycznego skorzystania z tego prawa. Przykładem może być sytuacja, w której konsument ma prawo odstąpienia od umowy ze względu na zmianę stanu prawnego (np. zmianę stawki podatku VAT), ale może z tego prawa skorzystać tylko w ciągu 14 dni od wejścia w życie nowych przepisów. Zdaniem UOKiK to przedsiębiorca powinien poinformować nabywcę o zmianach w prawie. Nie może natomiast wymagać od konsumenta samodzielnego, permanentnego śledzenia zmian w prawie, gdyż jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco narusza interesy konsumentów.

Wymóg informowania przez przedsiębiorcę jego klientów o zmianach w prawie wydaje się szczególnie ciekawy w kontekście najnowszych zmian w systemie emerytalnym i całkowitego zakazu reklamy oraz akwizycji na rzecz OFE.

Paweł Stykowski, radca prawny

Sylwia Raszplewicz, aplikant adwokacki

CMS

 

Archiwum: Prawo na weekend

 

Zobacz firmy: CMS, UOKiK

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2014-02-07 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.