Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2013-05-28 >>>

 

Z perspektywy UE

 

Nawigacja

2013-05-29  

|<<

   

 >>|

2013-05-28  

<<<

>>>

 >>|

2013-05-27  

|<<

     

 

Data publikacji: 2013-05-28

Dz.U. nr: 3251

Nadzór finansowy w Unii Europejskiej - publiczne wysłuchanie

(DG Markt, EIOPA, KE, PE, UE)

Z pewnością Komisja Europejska posiada już swoje pomysły na zmiany w europejskim systemie nadzoru finansowego, musi jednak brać pod uwagę zdanie Parlamentu Europejskiego, którego przedstawiciele mają swoje sprecyzowane poglądy, oraz krajów członkowskich. - Marcin Kawiński

 

24 maja 2013 r. w Brukseli odbyło się publiczne wysłuchanie, które oficjalnie rozpoczyna przegląd regulacji wprowadzonych w następstwie kryzysu finansowego, który rozpoczął się w roku 2007. Z dużym zainteresowaniem czekano na to wydarzenie, ponieważ może ono wskazać zamierzenia Komisji Europejskiej w tym obszarze. Oczywiście wiele będzie zależało od odpowiedzi na konsultacje w tej sprawie, które trwają do 19 czerwca 2013 r.

Sukcesem EIOPA było m.in. przygotowanie oceny rentowności długoterminowych ubezpieczenia gwarancyjnego w kontekście Solvency II / Omnibus II.

Sukcesy i problemy

Przemówienie otwierające wygłosił Michel Barnier, kierujący DG Markt. Komisarz na wstępie wymienił sukcesy poszczególnych agencji, w przypadku EIOPA było to dokonanie przeglądu dyrektywy w sprawie funduszy emerytalnych oraz przygotowanie oceny rentowności długoterminowych ubezpieczenia gwarancyjnego w kontekście Solvency II / Omnibus II.

Jako umiarkowany sukces Michel Barnier uznał rezultaty stress testów, zarówno w sektorze bankowości, jak i ubezpieczeniowym. Podkreślił jednak, że szczególnie dla bankowości były to niesprzyjające okoliczności i wiele było uzależnione od współpracy z nadzorami krajowymi.

Jako ewidentny problem Komisarz uznał kwestie wiążących decyzji agencji europejskich. Dotyczyło to szczególnie uprawnień europejskich nadzorów w przypadkach naruszenia lub niezastosowania prawa Unii Europejskiej, jak również ich kompetencji do arbitrażu między organami krajowymi. Kwestią wymagającą zastanowienia jest również czy podział zadań między agencjami mikroostrożnościowymi a ESRB jest optymalny. Ponadto - jak zapewnić, aby nadzory europejskie i ESRB zawsze działały w pełni w interesie europejskim. W końcu wspomniano kwestie finansowania (40% budżet UE, 60% krajowe organy nadzoru), które obecnie jest dalekie od ideału.

Za ewidentny problem uznano kwestie wiążących decyzji agencji europejskich.

Nie tylko laurki

W obszarze wizji komisarz wskazał kilka bardzo ważnych elementów. Według Komisji Europejskiej nadzory europejskie powinny rozwijać swoje działania w zakresie ochrony konsumentów, używając w tym obszarze przepisów sektorowych. Ponadto instytucje te w większym niż dotychczas stopniu winny być zaangażowane w monitoring bieżącej sytuacji. Michel Barnier wspomniał również możliwość bezpośredniego oddziaływania na międzynarodowe zakłady ubezpieczeń, które swoją działalnością wykraczają znacząco poza obszar lokalny.

Komisarz wspomniał również o tym, że rozważana jest formuła organizacyjna, która zbliżałaby do siebie trzy nadzory europejskie. W tym kontekście mówił o doświadczeniach krajów członkowskich we wprowadzaniu systemu "twin peaks".

Pierwszy panel dotyczył ESRB i skupiono się głównie na konieczności zwiększeniu decyzyjności tego gremium i skuteczności w odniesieniu do wpływu na kraje członkowskie. Drugi panel poświęcony był osiągnięciom i wyzwaniom, jakie stoją przed europejskimi nadzorami. Poza zwyczajowymi laurkami można było usłyszeć konkretne zarzuty dotyczące składu grupy interesariuszy przy nadzorach europejskich, które w zbyt małej części uwzględniały reprezentację konsumentów. W mniej kurtuazyjnych słowach odniesiono się również do wyników stress testów, które wymagają znaczącej poprawy. W końcu padły zastrzeżenia co do zakresu stosowania zaleceń i konieczności zdefiniowania zakresu regulacyjnej roli nadzorów europejskich.

Całościowa ocena europejskiego systemu nadzoru finansowego jest utrudniona.

Wyzwanie dla nowego komisarza

Panel trzeci dotyczył wpływu jednolitego nadzoru dla krajów z unii bankowej na europejski system nadzoru finansowego. Natomiast czwarty panel odnosił się do potrzeby zmian strukturalnych europejskiego systemu nadzoru finansowego. Większość prelegentów podkreślała, że relatywnie krótki okres funkcjonowania nowej struktury utrudnia całościową ocenę. Dlatego w większości przypadków paneliści odnosili się do zmian, jakich wymagają obecne europejskie instytucje nadzorcze. Postulaty można streścić w kilku hasłach: więcej niezależności (w tym przede wszystkim niezależności finansowej), wzmocnienia decyzyjności europejskich nadzorów, zapewnienie dostępu do wystandaryzowanych danych, ujednolicenie zasad udostępniania danych, zwiększenie profesjonalizacji reprezentantów konsumentów oraz położenie szczególnego nacisku na kontrolę stosowania prawa europejskiego (nie tylko implementację).

Z pewnością Komisja Europejska posiada już swoje pomysły na zmiany w europejskim systemie nadzoru finansowego, musi jednak brać pod uwagę zdanie Parlamentu Europejskiego, którego przedstawiciele mają swoje sprecyzowane poglądy, oraz krajów członkowskich. Z uwagi na kalendarz wyborczy obecna ekipa DG Markt może przygotować co najwyżej wnioski dla przyszłej ekipy. Od wyrazistości tych wniosków, ich uzasadnienia w wynikach konsultacji będzie zależało, na ile staną się one pierwszym wyzwaniem dla nowego komisarza DG Markt.

Marcin Kawiński, adiunkt w Katedrze Ubezpieczenia Społecznego SGH

członek Insurance and Reinsurance Stakeholder Group (EIOPA)

członek Financial Services User Group (EC)

 

Archiwum: Z perspektywy UE

 

Zobacz firmy: DG Markt, EIOPA, KE, PE, UE

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2013-05-28 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.