Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2012-12-03 >>>

 

Rynek

 

Nawigacja

2012-12-04  

|<<

   

 >>|

2012-12-03  

|<< 

<<<

>>>

 >>|

2012-11-30  

|<<

     

 

Data publikacji: 2012-12-03

Dz.U. nr: 3134

RzU: aneks do raportu bancassurance

(KNF, RzU)

W aneksie Rzecznika Ubezpieczonych do raportu z 2007 r. omówiona została problematyka skarg z zakresu bancassurance, które wpłynęły do RzU w 2012 r.

 

Rzecznik Ubezpieczonych opublikował aneks do raportu z 2007 r. ""Podstawowe problemy bancassurance w Polsce" (zobacz: aneks oraz raport), który ma na celu przedstawienie aktualnej problematyki skarg kierowanych do RzU.

Wśród skarg dominują zarzuty dotyczące odmowy ze strony ubezpieczyciela spełnienia świadczenia.

Czego dotyczą skargi

Skargi z zakresu bancassurance wnoszone są do RzU przede wszystkim przez członków najbliższej rodziny zmarłych klientów banku, będących zazwyczaj ich spadkobiercami. Dopiero w drugiej kolejności, w pozostałych przypadkach, skarżącymi są sami ubezpieczeni.

Wśród skarg zdecydowanie dominują zarzuty dotyczące odmowy ze strony ubezpieczyciela spełnienia świadczenia wynikającego z zawartej umowy. Kolejne miejsce zajmują zarzuty odnoszące się do składek ubezpieczeniowych, w szczególności w zakresie zwrotu składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia. W dalszej kolejności skarżący zarzucają ubezpieczycielom zaniżanie wysokości przyznanego świadczenia oraz opieszałość w prowadzonym postępowaniu likwidacyjnym.

Skargi dotyczą także nieprawidłowych praktyk (zarówno banków, jak i ubezpieczycieli) towarzyszących zawieraniu umów ubezpieczenia lub przystępowaniu do nich oraz wykonywaniu tych umów, w szczególności w związku z zajściem zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową i prowadzonym postępowaniem likwidacyjnym.

Problematyka związana z UFK zostanie w sposób szczegółowy omówiona w odrębnym raporcie.

Dużo skarg na UFK

Spośród skarg kierowanych do Rzecznika Ubezpieczonych w 2012 r. dominują

te dotyczące umów grupowego ubezpieczenia kredytobiorców i pożyczkobiorców, obejmujących takie ryzyka jak śmierć osoby ubezpieczonej, poważne zachorowanie, utrata zatrudnienia oraz niezdolność do pracy.

Znaczna liczba skarg odnosi się także do inwestycyjnych produktów ubezpieczeniowych (ubezpieczeń na życie z funduszem kapitałowym), spośród których część jest sprzedawana w ramach bancassurance, część zaś - poprzez inne kanały dystrybucji. Z uwagi na ich specyfikę oraz rosnącą popularność, a także kontrowersje towarzyszące temu produktowi, problematyka z nimi związana zostanie w sposób szczegółowy omówiona w odrębnym raporcie przygotowywanym przez Biuro Rzecznika Ubezpieczonych w oparciu o analizę otrzymanych skarg.

Podstawowym problemem modelu bancassurance w Polsce jest łączenie przez banki ról pośrednika ubezpieczeniowego i ubezpieczającego.

Problemy skarżących

Analiza skarg wpływających do Rzecznika Ubezpieczonych wskazuje, że podstawowym problemem skarżących jest odmowa zapłaty przez ubezpieczyciela świadczenia z umowy ubezpieczenia na życie w przypadku zgonu kredytobiorcy (pożyczkobiorcy) w wyniku choroby, która zdaniem zakładu ubezpieczeń istniała jeszcze przed datą objęcia go ochroną ubezpieczeniową.

Inne problemy dotyczą m.in. karencji stosowanej w umowach grupowego ubezpieczenia na życie, nieprawidłowości przy samym zawieraniu umowy ubezpieczenia, czy niewystarczającego informowania klienta przez pracowników banku lub innych jego przedstawicieli o oferowanym mu ubezpieczeniu.

Według Rzecznika Ubezpieczonych podstawowym problemem modelu bancassurance w Polsce jest łączenie przez banki (lub inne podmioty tego segmentu) ról pośrednika ubezpieczeniowego i ubezpieczającego.

Stanowisko Rzecznika

Analiza skarg wniesionych do RzU w ostatnich miesiącach dowodzi, że ubezpieczenia oferowane konsumentom za pośrednictwem banków i innych zbliżonych podmiotów zbyt często nie spełniają przewidzianych dla nich funkcji. Rzecznik podtrzymuje swój postulat dotyczący konieczności uregulowania w niezbędnym zakresie kanału dystrybucji, jakim jest bancassurance. Ponadto popiera zapowiedziane przez Komisję Nadzoru Finansowego wydanie rekomendacji dotyczącej dobrych praktyk ostrożnego i stabilnego zarządzania bankami w zakresie funkcjonowania segmentu bancassurance. Jednak, żeby wyeliminować wszelkie patologie, uważa za nieodzowne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianami w obowiązujących przepisach prawa, które na chwilę obecną w niedostatecznym stopniu regulują bancassurance. (ANT, KW)

Za:

Rzecznik Ubezpieczonych


Banacassurance to ogromny kawałek rynku ubezpieczeniowego. Ogromny i wciąż nieuregulowany. Brak zasad prawnych może rodzić pewne patologie.

Jednak wprowadzenie regulacji nie zawsze rozwiązuje wszystkie problemy. Co więcej może prowadzić do powstawania kolejnych problemów. Jeszcze nie słyszałam bowiem, by rynek był z jakichś regulacji zadowolony.

Dlatego też to w interesie ubezpieczycieli i banków powinno być wyeliminowanie patologii, by legislator jednak bancassurance nie dotykał...

Anna Sitarek

 

Zobacz firmy: KNF, RzU

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2012-12-03 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.