Dziennik Ubezpieczeniowy

Dziennik Ubezpieczeniowy >> Szukaj 

 

Archiwum :: O Dzienniku :: Prenumerata 

 Szukaj

 

 

Artykuł: <<< 2008-05-13 >>>

 

Rynek

 

Nawigacja

2008-05-14  

|<<

   

 >>|

2008-05-13  

<<<

>>>

 >>|

2008-05-12  

|<<

     

 

Data publikacji: 2008-05-13

Dz.U. nr: 1989

Lepsza sytuacja konsumenta?

(FFSA, FSA, Pro Motor, Rzecznik Ubezpieczonych)

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw oraz coraz odważniej walczą o ich egzekwowanie. - pisze Marta Kasperek z II Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych zorganizowanego przez Stowarzyszenie Pro Motor.

 

Podczas drugiego dnia II Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych zorganizowanego przez Stowarzyszenie Pro Motor, dość szeroko omówiono m.in. kwestię ochrony konsumenta w ubezpieczeniach komunikacyjnych.

Świadomy konsument

Wszyscy prelegenci zabierający głos w panelu twierdzili, że otoczenie prawne konsumenta z roku na rok ulega stopniowej poprawie. Sytuacja ta szczególnie widoczna jest na polskim gruncie. Aleksander Daszewski, zastępca dyrektora Biura Rzecznika Ubezpieczonych, zaznaczył, że taki stan rzeczy powoduje szereg czynników, m.in. mocno prokonsumencki pakiet ustaw ubezpieczeniowych, który wszedł w życie w 2004 r. czy nowela k.c. w zakresie umowy ubezpieczenia z 13 kwietnia 2007 r. Jak stwierdził Aleksander

Konsumenci lepiej radzą sobie obecnie na rynku niż ubezpieczyciele.

Daszewski "bardzo ważną rolę w tej kwestii odgrywa również wzrastająca ubezpieczeniowa, szczególnie odszkodowawcza, świadomość konsumentów". Zwrócił przy tym uwagę, że wyższa świadomość konsumentów oraz problemy, z którymi strona podażowa, czyli ubezpieczyciele, musieli sobie ostatnio radzić (m.in. haracz Religi czy dynamiczny wzrost directów) doprowadziły do niezdrowej konkurencji między firmami ubezpieczeniowymi. Ubezpieczyciele coraz częściej wymuszają redukcję kosztów, nie szanują doktryny i orzecznictwa w zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej, próbują forsować karkołomne stanowiska opracowywane przez pryzmat wyników finansowych. W ogóle zdaje się, że konsumenci, jak podkreślał Aleksander Daszewski, lepiej radzą sobie obecnie na rynku niż ubezpieczyciele. Ponadto mają doraźne wsparcie w postaci coraz sprawniej działających kancelarii odszkodowawczych, biur prawnych czy rzeczników konsumentów.

Światowe wzorce

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw oraz coraz odważniej walczą o ich egzekwowanie. Inne europejskie kraje z kolei chyba znacznie lepiej radzą sobie z rozstrzyganiem ewentualnych sporów powstałych w kontekście ubezpieczeń. Alison Hoyland, kierownik zespołu ds. polityki w Biurze Rzecznika ds. Usług Finansowych z Wielkiej Brytanii, opowiadając o sposobie funkcjonowania brytyjskiego biura, zwróciła uwagę, że 22% skarg w Wielkiej Brytanii, które wpływają do rzecznika dotyczy ubezpieczeń, a 62% z nich związane jest ze szkodami i roszczeniami. Podkreśliła przy tym skuteczność działania FSA

W Wielkiej Brytanii 22% skarg wpływających do Rzecznika dotyczy ubezpieczeń.

, które wydało podręcznik dla branży finansowej, pokazujący, w jaki sposób należy odpowiadać na skargi konsumentów. Dla właściwego funkcjonowania obiegu skarg i rozstrzygania sporów w Wielkiej Brytanii istotną rolę odgrywa też czas, jaki daje się instytucjom finansowym na odpowiedź na skargę. Przyjęte jest bowiem, że bezwzględnie w ciągu 8 tygodni instytucja ma obowiązek ustosunkowania się do skargi złożonej przez klienta. Dopiero potem sprawą tą, w razie potrzeby, zajmuje się Biuro Rzecznika ds. Usług Finansowych.

Dość ciekawe spojrzenie na kwestię konsumenta przedstawiła także Sylvie Chahn, konsultantka w Departamencie ds. Motoryzacji FFSA we Francji. Jako element polityki prokonsumenckiej pokazała działalność sieci niezależnych likwidatorów, którzy znacznie poprawiają skuteczność obsługi poszkodowej. W praktyce wygląda to tak, że każdy ubezpieczyciel zrzesza w ramach swojej sieci pewną liczbę niezależnych likwidatorów. Obecnie we Francji działa już 2 tys. takich certyfikowanych pracowników. Kolejnym usprawnieniem całego procesu likwidacji szkód jest to, że we Francji bardzo rzadko korzysta się z raportów policyjnych, właściwe tylko przy bardzo poważnych wypadkach. Dzięki temu likwidatorzy mogą sprawniej ustalić okoliczności wypadków, a ubezpieczyciele szybciej wypłacić ewentualne odszkodowanie.

Marta Kasperek

 

Zobacz firmy: FFSA, FSA, Pro Motor, Rzecznik Ubezpieczonych

 

Komentuj Prześlij  Drukuj

Artykuł: <<< 2008-05-13 >>>

 

 

 

Profesjonalnie o ubezpieczeniach..

Miesięcznik Ubezpieczeniowy

 

 
 Strona przygotowana przez Ogma Sp. z o.o.